110. Hogyan tárold télen a motorodat

A motorod téli tárolása során figyelned kell pár dologra, amit érdemes elvégezni, ha tavasszal gond, és kiadás nélkül szeretnéd kezdeni a szezont.
Összefoglalom Neked az összes praktikát ebben a témakörben, de néhány tanácsom akár túlzónak is tűnhet. A téli pihenő nem olyan hosszú idő, hogy teljesen tönkretegye a motort, de sokba nem kerül, és csak egy kis figyelmesség a járművünk állagmegóvása felé. 

Alapos tisztítás:
A hideg hónapokban a legnagyobb ellenség a pára és amit okoz: a rozsda. A fagyok beállta előtt érdemes jól lemosnod a motort. A szezon alatt az eldugottabb részekre rárakódott szennyeződéseket alaposan el kell távolítani meleg, mosószeres vízzel. Ezt a legkönnyebben, egy meleg gőzborotvás mosással érhetjük el. A mosás után indítsd be és járasd míg fel ne melegszik. Érdemes menni is vele egy keveset, hogy a menetszél a vizet mindenhonnan kiszárítsa. Télen nem szerencsés ha valahol megáll és fagyásnak indul. Miután minden leszáradt és mindent áttöröltél puha ronggyal, utána kend be a mozgó alkatrészeket, pl. bowdeneket kenőanyaggal. Legjobb, ha a rozsdásodásra hajlamos részeket egyszerű szilikonnal fújjuk be egyenletesen, vékonyan.

Tárolás:
Fedett vagy csillag garázsban?
Ha van rá lehetőséged, akkor fedett fűtött helyen tartsd a géped, de ha már egy hideg garázsba be tudod tenni az már jó dolog. A kültéri tárolás nem a legszerencsésebb, de ha más lehetőséged nincs a lehető leggondosabban takard le a gépedet, és előtte szilikonnal fújd le a rozsdásodásra hajlamos, és krómozott alkatrészeket. A kültéri letakarásnak az a legnagyobb hátránya, hogy a ponyva alatt állandóan lecsapódik a pára, ezért folyton vizes lesz, ami nem a legelőnyösebb. Ha teheted, olyan ponyvát vegyél vagy olyan módon takard le a motort, hogy a levegő a ponyva és a motor között áramolni tudjon. Egy fedett kis fészer vagy egy sátor is hasznosabb, mint bármilyen drága ponyva. Ponyvákat egyébként 5 - 20000 Ft között lehet vásárolni. Én nem ajánlom a  téli tároláshoz, de a hétköznapra alkalmas.

Üzemanyag:
A benzintankot teljesen töltsd tele, így a tank belső falára semmilyen fizikai és kémiai szennyeződés nem tud lerakódni, valamint jó lesz majd teli tankkal kezdeni a szezont. Karburátoros motor benzincsapját zárd el, és engedd le az úszóházból a benzint.

Bakon vagy talajon?

Ha nincs se sztender, se bak kéznél, akkor legalább fa tömbökre bakold fel. Vagy, ha oldalsztenderen tárolod, minimum annyit tegyél meg, hogy havonta odébb tolod egy kicsit, ezzel már sokat tettél a gumi állagának megőrzése érdekében, és hogy ne egy pontban terhelődjenek a futóműelemek.

Mivel a motort akár több hónapig meg sem mozdítod, ez a guminak nem tesz jót, mivel egy ponton terheljük a motor teljes súlyával. A motort érdemes sztenderre tenni ha van, vagy motortartó bakokon tárolni, hogy mindkét kerék és a rugók tehermentesítve legyenek.

Akkumulátor:
Szereljük ki az akkumulátort, és tisztítsuk meg a pólusait. Akkumulátor töltővel vagy csepptöltővel töltsük fel, hogy ha eljön az ideje, problémamentes legyen az indítás. Az akku a motor egyik érzékeny pontja, mivel minden hagyományos akkumulátor a hideg beálltával veszít a kapacitásából. Az akku minél töltetlenebb, annál kevésbé áll ellen a hidegnek. Vannak, akik kiszerelik az akkumulátort a motorkerékpárból és a meleg helyen tartják egész télen. A téli karbantartáshoz rendelkezésre állnak speciális csepptöltők, amik az akkumulátor töltöttségét szinten tartják. Két havonta indítsuk be a motorunkat fél órára, így ez a két művelet garantálja, hogy a moci a szezon elején éppen olyan könnyen induljon mint előtte.

Fagyálló:
Amennyiben nem léghűtéses a motorod ellenőrizd a hűtőben lévő fagyálló folyadék fagyáspontját. A legtöbb motoron viszonylag könnyen hozzáférhető helyen van, ezért bármilyen szervizben vagy benzinkúton ellenőrizni tudják. A motorban lévő hűtőfolyadék fagyás esetén hatalmas károkat tud okozni, ezért mindenképpen ellenőriztesd!

Gumik:
Fújjuk fel az ajánlott maximális nyomásra, mert a hidegben a levegő nyomása csökken. Ha a motort esetleg szabadtéren tároljuk, akkor mindenképpen bakoljuk fel, ne álljon a fagyos földön, esetleg fa léceket is rakhatunk az abroncsok alá.

Olaj:
Mindig kérdés, hogy olajat az elrakás előtt, vagy után cseréljük. Ha előtte, akkor a régi, használt olajban lévő savas szennyezők már nem okozhatnak olaj kémhatás változást, így egyéb problémákat, kémiai korróziót. Ha benne hagyjuk az öreg kenőanyagot, akkor viszont tavasszal friss olajjal kezdhetünk.

Fékek:
A fékrendszer zárt, nem tud vizet beszívni, csak a karok, pedálok porvédőire fújjunk egy kis szilikont. A féktárcsák védelme a felületi korrózióval szemben is nagyon fontos, azonban nem locsolhatjuk be olajjal, mert elkerülhetetlen, hogy a betétre ne kerüljön belőle. Egy leheletnyi szilikon azonban nem árthat, ha használat előtt féktisztítóval alaposan lemossuk a tárcsát.

Futómű:
Akár az első villa, akár a rugóstagok szárának a beolajozása, beszilikonozása is fontos lehet, nem csak a korrózióvédelem miatt, hanem mert a porvédő és szimering alól az idő elteltével elillan a kenőolaj és a gumi ajkak megtapadnak a krómszárakon. Ilyenkor az első mozdításra, amikor a finom tapadás elenged mikrosérüléseket szenvedhet a kis tömítőajak, ami aztán hamarabb lesz tömítetlen.

Lánc:
Fontos a lánc alapos kezelése, mert a kopott görgők nagyon érzékenyek a korrózióra. Amelyik görgőbe belemar a rozsda, az már dupla sebességgel eszi a lánckereket és önmaga is jobban pusztul. Amikor megállunk a motorral, a lánc kicsit meleg, ekkor kell ráfújnunk, annyit, hogy a görgők teljes palástját ellepje és tocsogjon a kenőanyagban. Szükséges állni hagyni úgy negyedórát, ennyi idő kell, hogy a hordozóanyag elpárologjon. Oldalról, kívülről nem érdemes a láncot fújni, ott nincs csúszó rész, csak a koszolódást növeli. Miután elillan a párolgó hordozóanyag, a kenőanyag szépen és egyenletesen befedi a láncot, védve a fémet és az o-gyűrűket is. 

Megjárassam télen a garázsban? Inkább ne, mert nem melegedik fel az olaj. Mindig heves vitákat vált ki, hogy érdemes-e néha beindítani a motort és megjáratni. Állj ellen a kísértésnek! A motornak jobb, ha szakszerűen leápolva, nyugalomban vészeli át a téli időszakot, mintha időnként rövid beindításokkal felráznád álmából, csak hogy újra hallhasd a hangját. Csak akkor indítsd be, ha az időjárás lehetővé teszi, hogy azzal legalább annyi ideig mehess, amig üzem meleg nem lesz. A lelkünknek jó, ha motorozunk, de műszakilag a motornak csak akkor, ha teljesen üzem melegre tudjuk melegíteni, ami azt jelenti, hogy a motorolaj (és nem a víz, az sokkal hamarább odaér!) is eléri az üzemi hőfokát, amely általában 80-90 fok.
Ha biztosra akarunk menni, akkor a légszűrőt levéve a szívóoldalt tömjük be olajjal átitatott ronggyal, valamint ugyanígy ledugózhatjuk a kipufogócsövet is. Ez nagymértékben csökkenti a hengerbe, kipufogóba jutó párát, így kisebb az esély akár felületi rozsda kialakulására. 

Menni meg néha hónapokig nem tudunk vele például a hó miatt. Úgyhogy inkább hagyjuk. Félmelegre melegítve a motort többet ártunk, mint használunk neki. Helyben ne járassuk, mert úgy biztosan nem tudjuk az olajat is átmelegíteni. Ha viszont már ott vagyunk, akkor húzgáljuk meg a kuplungot és húzogassuk meg a féket, lépjünk a fékpedálra is. Ez megmozgatja a munkahengereket, a főhengert, sokkal jobb így, mintha mozdulatlanul állnak hónapokig. A gázmarkolatot is megtekerhetjük, hogy a bowden megmozduljon, a tolattyú és potméter, esetleg pillangószelep tengely se macskásodjon el.

Ha valóban hosszú időre állítod le a motort (több mint fél év), akkor a dugattyúk és a gyűrűk védelme érdekében is tenni kell valamit. Csavard ki a gyújtógyertyákat és tölts a nyílásokon át a blokkba 1-1 evőkanál friss olajat.