Már nagyon várom a hétvégét...
Motorvásárlás illat jár a levegőben. Addig is egy teszt.
Teszt: Yamaha FZ6 S Fazer 2005
2010.06.20
Formás, mai trendnek megfelelő külső, R6-osból származó blokk, könnyű kezelhetőség jellemzi a hangvillások 2004-ben megjelent etalonját, melyet jó néhány évig Európában az egyik legnépszerűbb középkategóriás naked bikeja volt. Mi lehet a nagy sikernek a titka?
Egy kis történelem:
Az első FZS600 Fazer 1998-ban látott napvilágot |
2002-ben új fejidom a legszembetűnöbb változás |
A Yamaha gyár mérnökei 1998-ban úgy látták, hogy a sportmotorokat kedvelő, kicsit vékonyabb pénztárcájú motorosokat is meglepik valamivel. Így létrehoztak egy olyan modellt, ami minden helyzetben megállja a helyét. A sportos a 95 LE-s erőforrásnak köszönhetően ugyanakkor kényelmes is, mivel üléspozíciója, a széles kormány, és a lábtartó elhelyezése miatt inkább a túramotorok irányvonalát követte. A szükséges kellékek egy része rendelkezésre állt, mint például a Thundercat erőforrása, első villája, fékei, amik be is kerültek a Fazer-be. Végül a Fazer létrehozásával a Yamaha szakembereinek teljes mértékben sikerült „betömniük” az ekkoriban a sportmotorok és túraendurók között tátongó űrt, olyannyira, hogy többször az európai motoreladások toplistájának az élére került a Fazer.
Több ízben módosították a 98-as modellt, elsőként 2000-ben, mikor nagyobb, 20 literes tankot, új első teleszkópokat és hátsó rugóstagot kapott. 2002-ben már közel 83000 értékesített modell után több ponton is megváltozott a sikermodell. Új első lámpa, átdolgozott kipufogódob és még nagyobb 22 literes tank került a FZS600-ra. Majd 2004-ben következett a legnagyobb modellfrissítés. Nem maradt érintetlen egy porcikája sem a régi Fazernek. A korábbi Thundercatból származó blokkot el kellett hagyni, hogy az újdonsült FZ megfeleljen a hatályos környezetvédelmi előírásoknak. A második generációs R6-os blokkját kapta, amely 72 kW-ot présel ki magából. A benzinbefecskendezővel ellátott gép az YZF-R6-hoz képest alacsonyabb tartományban is kezesebb, azonban származásához hűen inkább csak magasabb – 8000 percenkénti fordulattól - virgonckodik igazán.
2004-től a régi acélcső váz helyett alumíniumöntvény hídvázat alkalmaztak, ami némi súlycsökkenést eredményezett az előző modellhez képest. A futómű állítási lehetősége korlátozott, egyedül a hátsó rugóstagok rugó-előfeszítése állítható. Ennek ellenére az első teleszkópok és a hátsó rugóstag – a mindennapi használat mellett –, sportosabb beállítottságú használóknak is elégedettséget okoz. Ehhez nyújtanak még megfelelő segítséget a sportos mintázatú gumik (Dunlop Sportmax D 252).
Jellegzetes műszerfal jól néz ki, csak kevésbé látható. |
A fékek terén sem találunk kivetni valót. Elöl kétdugattyús, 298 mm-es átmérőjű dupla tárcsafék nem tartozik a legharapósabb fékek közé, de arra a célra, amire a Fazer esetében szükségünk lehet, teljes mértékben megfelel.
Menetpróba:
A néhány nap alatt megpróbáltam több helyzetben is tesztelni a FZ6-ot. Elsőként az FZ6-tal autópályán, két személlyel közlekedtem. Itt meg kell említeni, hogy a 795 mm-es ülésmagasság kedvez a közepes termetű vezetőknek, megálláskor majdnem, hogy telitalppal leér a lábunk. A magasra helyezett kormány és a alacsonyra helyezett lábtartó elhelyezése szinte egyenes üléspozíciót eredményez. Hosszabb távon sem válik fárasztóvá a közlekedés.
A pályán, jól jön az S változaton található fejidom nyújtotta szélvédelem, ami 150-160 km/órás sebességig jól elvezeti a menetszelet a bukónkról. Az utasra kitérve, jó pont az utasülés két oldalán elhelyezett kapaszkodó és nagyméretű, nem különálló hátsó ülésrész. Talán egy kicsit a magasra helyezett hátsó lábtartó rontja egy kicsit a hátul utazók komfortérzetét - hosszabb út során. Alsó fordulatszám tartományban finoman reagál a gázadásra, alacsonyabb fordulatszám értéken nagyobb sebességi fokozatba kapcsolva sem kezd el rázkódni, teljes mértékben felhasználóbarát. Ha viszont egy kis mosolyt szeretnénk csalni arcunkra, elég egy kicsit jobban pörgetni, 9000 percenkénti fordulat felett használni a gépet, ahol megmutatkozik FZ6-ba bújt kisördög és a R6-os blokk adta hatalmas teljesítmény. Nálam a vége 240 km/h volt. Ezen felbuzdulva nyugodtan kimehetünk néha egy-egy pályanapra, ahol a sportgépek mellett mi is próbára tehetjük képességeinket.
Jó álca a kipufogó végén elhelyezett dupla nyílás |
A pályán |
Ezt megtettem, az Euroringre igyekeztem, ahol szerencsére nem voltak sokan a pályán. Néhány kör alatt azonban kijött, hogy ami az utcán még „feszes”, a pályán puha futóműnek számít, mind emellett a középállvány és a lábtartó leérése szabott gátat a motor további döntésének. Súlyát tekintve - telitankolt tömege 208 kg - nem tartozik a legkönnyebb motorok közé, de dinamikus blokkjának köszönhetően így is rugalmasan kezelhető a Fazer. Ez a jó pont a városban is megmutatkozik, mikor araszolva a dugókban a felhasználóbarát üléspozíció és ülésmagasság magabiztos közlekedést biztosít. Így akár kezdő vagy újrakezdő motorosoknak is ajánlott motor. Összegezve: nem véletlen, hogy kis hazánkban is egyre több Fazert láthatunk. Kevés ilyen felhasználóbarát motort találunk, amibe nem nagyon lehet belekötni és az ára is barátságos.
A S-és az N-es változat |
2006 május végén került a tulajdonomba a Yamaha FZ6-S motor. Előzőleg különböző choppereken motoroztam, ezért igencsak kíváncsi voltam, meg tudom-e szokni az eddigiektől teljesen eltérő masinát. Már az első pár száz méteren megmutatkozott a motor könnyű kezelhetősége és kiváló alkalmazkodó képessége a vezetőhöz. Ez a tulajdonsága a további 11 ezer km során, amit idáig megtettem vele, csak megerősítette bennem, hogy egy nagyon jó, és könnyen kezelhető konstrukciójú motort volt szerencsém venni. Az eltelt idő alatt semmiféle hiba nem fordult elő, pedig igencsak használva volt. Jártam vele külföldön és itthon is túrázni, és sokat használtam városban is. Néhányszor a pályára is kilátogattam vele. Városi közlekedésnél feltűnő volt a gyorsulása, és nagyon jó, hogy alacsonyabb fordulaton sem kellett a 6. sebességfokozatból visszaváltani. Országúton a kilométeróra igencsak gyorsan felkúszott a 230 km/órás sebességre. Hosszabb távú motorozásnál a kényelmes ülés, a lábtartók jó elhelyezkedése biztosította, hogy akár 500 km vezetés után is nem megtörten kellett lekászálódni a járműről. Összességében a saját tapasztalatom alapján kijelenthetem, hogy az FZ6 S kiváló utcai és jól használható sportos túramotor – a Yamahától.
Műszaki adatok: Yamaha FZ6 S Fazer 2005
Motor 4 ütemű, vízhűtéses, négyhengeres motor, DOHC
Hengerűrtartalom 600 cm3
Furat x löket 65,5 x 44,5 mm
Keverékképzés üzemanyag befecskendezés
Erőátvitel 6 sebességes mechanikus váltó
Váz Alumínium CF öntött, gyémánt profilú
Villaszög / utánfutás 25 fok / 97,5 mm
Felfüggesztés elöl: teleszkópvilla, 43 mm-es belsőcsővel
Felfüggesztés hátul: lengőkar, állítható rugó-előfeszítés
Fékek elöl: 2 dugattyús 298 mm-es dupla tárcsás
Fékek hátul: 2 dugattyús 245 mm-es szimpla tárcsás
Gumik elöl: 120/70-ZR17-
Gumik hátul: 180/55-ZR17
Üzemanyagtartály 19,4 liter
H x SZ x M: 2095 mm x 750 mm x 1215 mm
Tengelytáv 1440 mm
Hasmagasság 130 mm
Ülésmagasság 795 mm
Száraz tömeg 186 kg
Pár videó:
Egy ilyen gépet néztem ki
Yamaha Fazer - Touring Spirit
Ezt nem hiszem el... Olyan irigy vagyok, hogy hova el nem jutott.. De azért még összejöhet!