51. BMW Motoros vezetéstechnikai tréning Kiskunlacháza

Április 18-án cimboráimmal részt vettem a - korábbi bejegyzésemben bemutatott - BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréningen. A helyszín a Kiskunlacházi volt szovjet repülőtéren volt. Két Zoli barátommal reggel 7-kor indultunk az M1-esen lévő győri  OMV kútról. Mivel a hőmérséklet kb. 5 fok volt alaposan felöltöztünk...
A reggeli beöltözés
9-kor kezdődött a tréning, és előttünk állt 160 km, ezért a hideg ellenére is viszonylag sietnünk kellett. Az M1-es eléggé feledhető volt... Nem kellemes a pályán a kamionokat kerülgetni 140-el, miközben dermedtek az ujjhegyeim. Máshol nem fáztam, mert rendesen beöltöztem. Azóta a téli kesztyüm alá már vettem egy polár aláöltöző szűk kesztyűt.
Pihenő
Az M0-ás talán még rosszabb volt mint az M1-es a 80-as korlátozás, a két szűk sáv, a rengeteg kamion, és az építkezés miatti bedugulás miatt. Én nem tudom hogyan van ez, de már nem is emlékszem, hogy mióta szélesítik...
Odaértünk 9.05-kor, de a repülőtér bejáratánál elkezdett csepegni pár csepp eső.
A tréning főhadiszállása
Az eső elállt, elfogyasztottuk a reggeli frissítőt, és el is kezdtük. Megtudtuk, hogy ez Magyarországon a 3. tréning a BMW Motorrad szervezésében, de Németországban már több mint 20 éve működik ez a tréningsorozat. Több lépcsős program keretén belül segítik a biztonságosabb közlekedésre törekvő motorosokat. A tanfolyamok nyitottak, azokon bármilyen márkájú motorral részt lehet venni, így a gyakorlatok minden résztvevő fejlődését szolgálják. A résztvevők saját motorjaikat használva megismerhetik önmaguk és járművük tulajdonságait és határait, így azokat tiszteletben tartva, a tréning végeztével a korábbiaknál tudatosabban, így biztonságosabban vezethetnek a közúti forgalomban.
A cél, hogy a rutinosabb és kevesebb tapasztalattal rendelkező motorosok egyaránt javíthassák felkészültségüket és tudásukat. Ezen az alapszintű tanfolyamon a leggyakoribb vészhelyzetek elhárítását helyezték a középpontba. Szerencsére a motorosok egyre nagyobb része (és nem csak azok akik idén ültek először az újonnan vásárolt többmilliós gépen) érzi úgy, gyakorolnia, tanulnia, fejlődnie kell, hogy minél biztonságosabban tudjon közlekedni.  A BMW müncheni tréner akadémiáján végzett instruktorok a bajor márka két évtizede indult motoros tanfolyamok egyre bővülő szakmai tudására építve oktatják a résztvevőket.  
A bevezető után a csapat két csoportra vált, és az instruktorokkal elfoglaltuk a reptér egyik szervízútjára berendezett pályát. Először egy kis elmélet, testtartás, veszélyhelyzetek, majd a gyakorlatok a pályán. Kifelyezetten tetszett, hogy először pár szóban átbeszéltük, majd az instruktor bemutatta rosszul, és jól, majd mi teljesítettük a gyakorlatokat. Ezután az instruktor elmondta mi volt jó és min, és hogyan kell javítani. Különösen örültem, hogy volt egy lány is közöttünk, aki ráadásul egy Ducatti Monster nyergében vett részt az oktatáson. Senkinek sem kellett akrobata mutatványokat végrehajtania, helyette a biztonságos manőverezés, technikák megismerése, és a határok kitolása volt a nap nyeresége.  
A háttérben a kis Jet nem a tréning résztvevője
Finom ebéd után nehezebb, és komplexebb feladatok következtek, és sajnos történt egy kisebb baleset is. Szerencsére sérülés nem történt, de a motor oldala eléggé bánta a találkozást az aszfalttal. Kielemeztük, hogy mi és miért történt, és hogyan lehetett volna elkerülni.
A tréning zárásaként kapott mindenki egy oklevelet, és elfáradva, de megelégedve a tanultakkal indultunk haza.
Hazafele megtankoltunk, és ismét jól felöltöztünk. Mivel egy kicsit fújt a szél, gondoltam kipróbálom az új esővéd overálomat. Alig tudtam magamra cibálni az overált, mert belül egy vékony bélés ezt sikeresen mindig megakadályozta. Meg is húzódott a vállam mire beleakrobatikáztam magam csizmástól protektoros kabátostól. Szerencsénkre az M0-ás nem volt már bedugulva, és sima utunk volt hazáig. Egy örök igazság jutott eszembe a hazaúton: a gyakorlás és az ismétlés a tudás anyja.
Fekete Michelin baba
A monoton hazaút során a következő tanulságok fogalmazódtak meg bennem:
- hidegben sokat segít egy szűk polár aláöltözet kesztyű a téli kesztyű alá
- minél jobban megismered a magad és motorod képességeinek a határát annál kevesebb váratlan szituáció érhet az utakon
- tanulni soha sem késő
- a tanktáskánál sokkal kényelmesebb a hátsó doboz egy túra során
- a kezeslábas, belül béléses esővédőt szinte lehetetlen fel, és levenni komplett öltözetben, még szárazon is
- a különrészes bélés nélküli esővédő pratkikusabb mert összecsomagolva jóval kisebb helyet foglal, és könnyeb fel és le venni.