50. Motoros vezetéstechnikai tréning

Olvastam egy nagyon figyelemre méltó cikket:  
Totalbike - Csikós Zsolt

"Az életed ára egy olcsó dzseki
Megkezdi működését a BMW motoros tréningje Magyarországon

Mennyit ér a bal lábad? Innen nézve ötvenezret? És ha tényleg nincs már meg? Akkor adnál egy újért, ami a csípődből nő ki, és működik, mondjuk, ötmilliót? És a jobb kezed? Százezer innen, hogy még írsz vele, tíz misi onnan, ha üres az inged ujja? Nem lehetne olcsóbban megúszni?
Vajon miért nem motoroznak többen annál, mint ahányan az úton vannak? A pénz miatt? Könnyen lehet, hiszen mostanában nincs valami brutális, égből hulló aranyrögökkel agyonsújtó jólét Magyarországon, ezért a bicikli a sláger. De azért ettől még mindig lehetnének sokkal többen. Megmondom, miért nincsenek többen: félnek.
Libasorban sok új BMW, a sajttájjon azért adtak motorokat.
Nini, ott egy öreg Kawa is!

A motor veszélyes eszköz, nincs karosszériája, állva se szeret maradni. Ha lelassul, eldől és meghalsz. Ha megcsúszik, eldől és meghalsz. Ha szembejön valaki, nekimész és meghalsz. Ha lassan mész vele, nem vesz észre az autós, letarol hátulról és meghalsz. Ha egyenes úton mész, kikanyarodnak eléd és meghalsz. Ha előzöl, rád húzzák a kormányt és meghalsz. Ha szembejön a kombájn éjjel, biztosan nincs levéve róla a betakarító rész, tehát levágja a fejed. És meghalsz.
Motorozol, tehát meghalsz, ez a páni félelem riaszt el sok szelídszívűt a műfaj egyébként feledhetetlen, felemelő és felüdítő élményétől. Hiszen a motor vezetése nem csak abból áll, hogy az ember forgatja a kormányt, nyomja a gázt és a féket, no meg néha vált is. A motorhoz figyelni és tudni kell."

Eldöntöttem, hogy csatlakozok a cimborákhoz, és ezen nekem is részt kell vennem. Ezután már tudatosan kerestem rá a neten, és találtam egy hasonló jó leírást:

Szerző eko: - 2012. március 22. forrás: Onroad.hu 

"A vezetői képességek és a tapasztalat nagyban befolyásolják a vezető reakcióját egy-egy konkrét helyzetben. A BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning a hétköznapi közlekedési helyzetek középpontba állításával, az elméleti ismeretek és a gyakorlati feladatok kombinációján keresztül segíti a vezetőt a közlekedési szituációk magabiztosabb kezelésében. A program iránt érdeklődő motorosok három hazai tréning programjából választhatnak, amelyek zárt pályán, a Kiskunlacháza reptéren vagy a Kakucsringen zajlanak. A tréningekről bővebb információ a hazai képviselet honlapján található, ahol jelentkezni is lehet a képzésekre.
A tréningnek a kiskunlacházi (természetesen volt szovjet katonai) repülőtér adott otthont, no meg egy kis retró hangulatot és ideális körülményeket. Talán a kifutópálya lehetett amin gyakoroltunk, mert még most is szinte tökéletes állapotban volt, kellő szélességben és a horizontig futó hosszúságban. Ezen mindenki a saját gumijait koptathatja peremtől peremig, hiszen mint már korábban olvashattátok, a BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning szerint a gyakorlati tudás mindenkinél a saját motorján fejleszthető igazán. Míg ugyanis egy autóval nagyjából ugyanúgy vészfékezünk és kerülünk el váratlan akadályt (tulajdonképpen típustól függetlenül), addig egymástól jelentősen eltérő vezetői technikát igényel egy egy szupersport gép vagy egy nagy cruiser kezelése.
Csipetnyi bemelegítés - itt éppen az ülésen térdelveCsipetnyi bemelegítés - itt éppen az ülésen térdelve

Tudom, itt sokan azt mondják, hogy jobb a kölcsönmotor, mert mi van ha valaki elesik? Egy tréningen pedig ez megesik. Erre én azt mondom, hogy a gyakorlások közben amikor eldől a motor, az leginkább lépésben, vagy még annál is lassabban következik be. Ilyenkor pedig a sérülések is minimálisak. Maximum egy tükör vagy egy fékkar bánhatja a dolgot, de ez előfordulhat velünk akkor is, ha megsüllyed a talaj a parkolóban a motor lába alatt. A BMW tréningjén pedig a gyakorlatok úgy vannak összeállítva, lépésről lépésre egymásra felépítve, hogy lehetőleg egyáltalán ne történjen baleset, de még motoreldőlés se nagyon.

Ne siess, az ráér később!

Csiga-futam: az nyer, aki legkésőbb éri el a célvonalat - lábletétel nélkül! Ezzel a feladattal alapozzák meg a későbbi nagy sebességű motorozástCsiga-futam: az nyer, aki legkésőbb éri el a célvonalat - lábletétel nélkül! Ezzel a feladattal alapozzák meg a későbbi nagy sebességű motorozást

Azt gondolom mindenki észrevette már, hogy gyorsan menni motorral nem nehéz feladat. De, hogy mennyire az lassan menni, azt talán kevesen tudják. Minket is az első lecke döbbentett rá erre. Merthogy az első tennivaló egy lassúsági verseny volt. Itt az nyert, aki utoljára lépte át a célvonalat. Persze lábletevés nélkül. Itt mutatkozott meg, hogy milyen fontos segítség a motor forgó kereke által keltett giroszkópikus erő. A lényeg itt is a helyes tekintetválasztás és a testtartás. Ez egyébként minden feladat kritikus eleme. Sokan nem tudják ugyanis, hogy az összes járművet (a villamos és a vonat most nem ér) a tekintetünkkel irányítjuk! Ahová nézünk, arra fogunk menni. Ha tetszik, ha nem! Sokszor találkozik az ember az út szélén álló magányos fával vagy villanyoszloppal, amit mindenki eltalál. Pedig lett volna bőven hely kikerülni. Ez azért van, mert a vezető a baleset előtt mereven az akadályt nézte. Ha tudta volna, hogy ha csak egy kicsit odébb néz, most nem lenne lehántva a fa kérge, minden bizonnyal igyekezett volna megtenni. Úgy, ahogy például egy ilyesféle akadály-ekerülésnél látható:


Azonban ezt is be kell gyakorolni. Nem elég elolvasni és egyedül próbálgatni, szükség van egy külső szemlélőre, aki kívülről látja a hibánkat és segít kiigazítani azt. Az instruktorok maguk is sokat motoroznak, ismerik a leggyakrabban előforduló veszélyhelyzeteket szintúgy, mint a motorosok által sokszor elkövetett járműkezelési hibákat. A BMW a közúti motoros balesetek elemzése után állította össze azokat a feladatokat, amelyek segítségével igyekeznek megtanítani bennünket a tudatos motorkezelésre és a váratlan helyzetekre adható helyes reakciókra.

Lépésről lépésre

Ehhez a BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréningeken egy háromszintű képzésen keresztül juthatunk el. Már az első (Alapszint) is egy nagy lépés a magabiztosabb, biztonságosabb motorozás felé. Itt a kis- és a közepes sebességű járműkezelés alapjait sajátíthatjuk el. Jellemzően azokat a szituációkat gyakorolják itt a résztvevők, amelyekkel a városi közlekedés során találkozhatnak: a motor irányításának fizikája, vészfékezés, akadály elkerülése (nem kisebb, mint négy méter széles akadályról beszélünk!), illetve a legkülönfélébb kanyarodási módok. A második, vagyis Haladó szinten nem csupán a feladatok lesznek nehezebbek, hanem a tempó is nő: itt már országúti, vagy akár autópályás sebességgel kell megkezdeni egyes gyakorlatokat. A harmadik, Intenzív tréningszint viszont a közúton, kanyarban előforduló veszélyforrások kivédésére ad remek eszközt - éppen ezért zajlik ez a gyakorlás a Kakucsringen, hiszen ott más sincs, mint kanyar.

Nagyon élvezetes kanyargyakorlattal zárul az alapszint programja. Sportmotorról akár le is lehet térdelni az aszfaltra!Nagyon élvezetes kanyargyakorlattal zárul az alapszint programja. Sportmotorról akár le is lehet térdelni az aszfaltra!"

Regisztráltunk is, és várjuk hozzá a jó időt!