192. KTM 1290-es Super Duke

Erődemonstráció a KTM-től, az 1290-es Super Duke.
„Beast”-nek, azaz szörnyetegnek nevezte el a KTM a gyári blogon, azóta megvolt a milánói motoros seregszemle, képek és videók is felkerültek szép számmal a világhálóra. A KTM 1290 Super Duke egy vérbeli streetfighter, egy brutális harceszköz, egy mindenki által vágyott szörnyeteg. Így koncepciómotorként is erődemonstráció, még mielőtt nagyon az A2-kategóriás utcai motorokkal kezdené azonosítani a nép a KTM-et. Kéthengeres V blokk, hasonló, mint az RC8-as, de a nagyobb furattal 1.290 köbcentire nőtt a lökettérfogat. Teljesen új króm-molibdén vázszerkezet, új narancs-fehér felnik, felfüggesztések és kipufogó, elektronika (drive-by-wire, kipörgésgátló és ki-bekapcsolható ABS). 
A leplezetlen kémfotók megjelenése után ráadásul itt a gyári galéria is.
Az osztrákok nem hagyták cserben azokat, akik azt remélték, megmarad a tavalyi, milánói EICMA motorkiállításon látott gyönyörű formavilág – a Super Duke R szinte semmit nem vesztett dögösségéből. Ahogyan azt a kémfotókon már láthattuk, csupán a túlzónak tűnő Akrapovic-kipufogót cserélték szolidabbra, a nappali menetfénnyel ellátott rovarfej-lámpa pedig szépen illeszkedik a motor idomaihoz. Ezeken kívül csupán a nyereg jelent még szembetűnő változást, az ülésmagasság 835 mm-es lett.
A műszaki adatok többnyire összhangban vannak a várakozásokkal, illetve kiszivárgott információkkal. Az 1290 típusjelzés valójában egy 1301 köbcentis, négyütemű V2-est takar, melynek furata 108, lökete 71 mm. A maximális, 180 lovas teljesítmény 8870-es fordulatnál jelentkezik, míg a 144 Nm-es csúcsnyomaték elosztása igen egyenletesre sikerült, 100 newtonméter már 2500-nál rendelkezésre áll. Ehhez mindössze 189 kilogrammos száraz tömeg társul, vagyis közel 1:1 a teljesítmény és tömeg aránya.
Előre fejreállított WP villa, hátra pedig ugyancsak WP-gyártmányú monoshock rugóstag került. A 0-200 km/h-s sprintet 7,2 másodperc alatt teljesítő KTM megállításáról elöl két 320 milliméteres Brembo féktárcsa gondoskodik, melyekhez négydugattyús féknyergek préselik a betéteket, a hátsó tárcsa pedig szintén 320 mm-es, a nyereg kétdugattyús. A Bosch 9ME blokkolásgátló az alapfelszereltség része, azonban a KTM túraenduróival érkező MSC menetstabilizáló-rendszer egyelőre nem jár a Super Duke R-hez – ez a későbbiekben utólagos extraként lehet elérhető.
Az 1290 Super Duke R viselkedését négy fokozatban állíthatjuk: Eső, Utcai, illetve Sport módban a kipörgésgátló beavatkozási szintje, valamint a teljesítmény leadása is változik. A negyedik fokozat tulajdonképpen a segítségek kikapcsolását jelenti. A gáz finomabb, pontosabb adagolhatóságát a ride-by-wire markolat teszi lehetővé, a csúszókuplung pedig a hátsó kerék durvább váltásoknál fellépő kipörgését gátolja meg.
Forrás: Totalbike