279. Túraleírás Zicksee Ausztria

A hétvégén Ausztriában jártunk. Rendhagyónak mondható ez a túránk, mert a korábbi gyakorlattól eltérve, most nem a nagy forgalmú határátkelőket választottuk, hanem a Fertő tó melletti kicsi átkelőket.
Útvonal         Képek
Ketten indultunk Győrből, és a Fertő-Hanság Nemzeti Parkon keresztül értünk el Lébénybe.
"A Benedek-rendi apátsági templom első okleveles említése 1199-ből való. A Győr nemzetségbeli testvérek végrendeletileg a Benedek-rendi szerzetesekre hagyják a monostort, és a Idősebb Szent Jakab apostol tiszteletére épített két tornyos, három hajós, háromapszisos nemzetségi templomot.
A szláv névadás szerint Lybin (Lebenj)-nek nevezett falut a tatárok pusztították el 1242-ben, de a templomot nem tudták bevenni. 1271-ben a cseh Ottokár király hadai pusztítása nyomán csak a templom és az apátsági épület maradt meg. 1478-ban Mátyás király visszaadta a birtokot a Benedek-rendieknek. A templom A Hédervári család adományaként - 1202-1208 közt épült apátsági temploma talán elsőnek fogta össze a magyarországi román stílusalakulást a bencések jellegzetes módján. Alaprajza keletelt, háromhajós, keresztház nélküli, hajónként egy vonalra helyezett félkörös szentélyekkel záródik. Felépítése bazilikális, átmenő boltozatú két nyugati toronnyal, kegyúri karzattal, fő- és déli oldalkapuval. A tornyok alsó szintje a templomtérbe kapcsolódott, és csak az északi toronyba utólag beépített lépcső miatt falazták el az egyiknél. A megrongált templom barokk sisakokat kapott, majd az 1800-as évek végén Essenwein nürnbergi építész purisztikus elvek szerint restaurálta, és tornyait csürlős sisakképzéssel számottevően felmagasította."

Lébény után Andaunál léptünk át Ausztriába. Megkerestük, hogy hol állt a korábbi határsorompó.
Félredobva megtaláltuk a sorompót is amire cipők voltak felszögelve, emlékül azoknak, akik megpróbálták elhagyni az országot.
Amint átléptünk Ausztriába, egy nagy szélerőműparkhoz értünk.
A vasfüggöny lebontásának emlékére, az osztrák oldalon találtunk egy megemlékező táblát. Valamiért a magyar oldalon nem...
Megálltunk egy szépen gondozott téren, fotózni, és inni egyet amikor egy kis ünnepségbe cseppentünk. Kedvesek voltak, és meginvitáltak minket is egy kis frissítőre.
Tovább haladtunk, és elértünk a Zicksee-hez. A Zicksee a Fertő-tóhoz tartozó Seewinkel területén fekszik. Itt a talaj szikes, a sztyeppei tó erről kapta a nevét. Nyáron a két kilóméter hosszú tó megtelik fürdőzőkkel.
Ami nagyon tetszett a tó környékén: ingyenes parkoló, ápolt park a tó környékén, ingyenes strand, a strandon csúszda, körben sétány padokkal.
St. Andrä am Zicksee (Mosonszentandrás) a Fertő-tó keleti oldalán, a Seewinkel szívében fekszik. A település,  különösen a családosok és a vizisportokat kedvelők körében népszerű.
A 180 Ha nagy sztyeppe-tó, a környék legszebb fürdőtava. Kellemes vízhőmérséklete, alacsony mélysége miatt családos turisták körében kedvelt. Vizisportolásra (szörfözés, vitorlázás) is alkalmas hely.
Útvonalunkat úgy terveztük meg, hogy a Fertő tó felett északon húzódó Lajta hegységen kétszer is keresztül vágjunk. A kellemes szerpentinek vonzzák a környék motorosait.
Az idő tökéletes volt ezen a napon a kiránduláshoz, de már ekkor gyülekeztek nyugat felől a felhők. Ezután Boldogasszony (Frauenkirchen) központjában álltunk meg, és megcsodáltuk a Kegytemplomot, amit Eszterházi Pál herceg építtetett 1668-ban, majd miután 1683-ban a török elpusztította 1696 és 1702 között újjáépítették. Ma ez Burgenland egyetlen bazilikája.

Hazafele is egy kishatárt szemeltünk ki magunknak, Albertkázmérpusztát.
A telepnek 1930-ban még 420 lakosa volt. Napjainkban kb. 20 állandó lakosa van. Politikai okokból néptelenedett el, mert 1946-tól 1989-ig a „vasfüggöny” hatótávolságában volt. A nevében Albert Kázmér hercegnek, Mária Terézia vejének) emlékét őrző uradalmi minta-telep a 19. század harmincas éveiben 42 ház, iskola és vendégfogadó várta az idehozott telepeseket, akik nem tudtak itt meggyökeresedni. A telepen a főhercegi család 1890 végén templomot építtetett. A bécsi Votivkirche formáját idéző neogótikus épület Frigyes főherceg első fiúgyermekének, Albrecht főherceg születése miatt kapta nevét. A 90-es években felújították. A település egyetlen nevezetessége, a késői historizmus gyöngyszemeként számon tartott templom ma ismét teljes pompájában látható, különleges értékei a támpillérek, a bélletes kapu, az égetett kerámiákból sajtolt gótikus ornamentika és a magas gótikus torony a fiatornyocskákkal.
A gyülekező fekete felhők miatt innét már sietősre vettük hazafele a tempót. Gondoltam levágom az utat Rábapatonán keresztül, de a Rába áradása miatt le volt zárva a híd.
Az ártérben átcsapott a víz az úton, de a helyi horgászok véleménye szerint, óvatosan már át lehetett kelni rajta.