275. Bosnyák Horvát Montenegró túra 6. nap a hazaút

Útvonal           Képek
A hazautazás napján is párás reggelre ébredtünk, és örültünk, hogy legalább már elvonult felőlünk a front.
Megettük a maradék kajáinkat reggelire, és összepakoltunk. Elbúcsúztunk a rendőröktől és elindultunk felkeresni Siklós nevezetességeit. Megnéztük a várat,
ahonnét jó kis kilátás nyílt a környező vidékre.
"A siklósi vár az egyik legépebben megmaradt hadászati létesítmény, s egyben az egyik legjelentősebb magyar reneszánsz stílusú építmény. A Siklósi, a Gara és a Perényi család idejében nádori székhely volt. 2009 őszén indult két ütemben a vár rekonstrukciója. A siklósi vár múzeumi szárnyainak korszerűsítésével többek között bemutathatóvá vált a műemlék – korábban látogatók elől elzárt – gótikus része, mely különleges üvegpadlós megoldást kapott. Természetesen nem maradt el a Dorottya-kert, a barbakán és a kápolna rekonstrukciója sem. 2011 tavaszától egy modern látogatóközponttal kiegészült felújított és megszépült vár fogadja a látogatókat. A vár művészeti kínálatát gazdagítják a történelmi, festészeti, képzőművészeti, megújult állandó és időszakos kiállítások.
Felnőtt belépő: 1500 Forint/fő, Családi belépő: 750 forint/fő, (Gyermekek 0-18 éves korig), Nyugdíjas/Diák belépő: 750 Forint/fő, (Érvényes diákigazolvány felmutatásával), Érvényes pedagógus igazolvány: 750 Forint/fő, Kombinált jegy: 3200 Forint, Siklós kártyával rendelkező lakosok: 750 Forint/fő, Sajtó: Előre bejelentkezve ingyenes, 20 fő felett csoportos kedvezmény.
Az elmaradhatatlan csoportképet itt sem hagyhattuk ki a megfogyatkozott kis csapatról.
Felkerestük a híres Dzsámit. "Építtetője Malkocs bég (Malkoç Bey), szandzsákbég lehetett, valamikor 1543 és 1565 között. Siklós 1686. évi visszafoglalásakor még épségben állt a mecset, de az elkövetkezendő évszázadokban minaretje és előcsarnoka elpusztult, az épület pedig többszöri átalakításon esett át. Török építészeti jellegét a piactér és fogadók szomszédságában álló alsóvárosi épület a 19. század derekára jórészt elveszítette.
Ebből az időből ismert Rohbock Lajos metszete, amelyen a négyzet alaprajzú épületet sátortetővel fedett kupola koronázza, a nyolcszögű kupoladobot pedig egy-egy újabb kialakítású ablaknyílás törte át.
A lakóházként használt épület a 19. század második felében további átalakításokon esett át, az eredeti ablaknyílások részben eltűntek, 1901-ben pedig – amikor több szomszédos házzal összeépítették – kupoláját és falainak egy részét is lebontották. Az akkor a siklósi művelődési ház udvarán álló, gyakorlatilag elpusztultnak hitt dzsámi régészeti és műemléki feltárása 1969-ben indult meg. A műemléki helyreállításra az 1990-es évek első felében került sor, és 1993-ban elnyerte az Europa Nostra-díjat. A belső tér rekonstrukciójához nagy segítséget kaptak a szervezők az Ankarai Néprajzi Múzeumtól, amely korabeli szakrális tárgyakat bocsátott a siklósi dzsámi rendelkezésére. Napjainkban a helyreállított, rekonstruált belső terű épület belépőjegy ellenében látogatható, illetve a délszláv háború éveiben Siklóson és környékén letelepedett kisszámú iszlám közösség imahelye volt."
Látogatható: Nyitvatartás: Április 1 - Október 31-ig H-V 9-18 óráig. Jegyárak: Felnőtt 350 Ft, Diák (6-18)/nyugdíjas 250 Ft, tárlatvezetéssel 1000 Ft/csoport előzetes bejelentkezéssel.
A Dzsámi szomszédságában a szerb ortodox templomot, a megdőlt ferde tornyával.
1738-ban a Siklóson letelepedett szerbek a hívők adakozásából templomot emeltek. A templom copf stílusú épület, ikonosztáza és berendezése 1800 körül készülhetett. Az épület évtizedekig nagyon elhanyagolt állapotban volt, de 2005-ben felújították. Látogatása ingyenes.
Mivel ismét közeledett az eső sietve útra keltünk. Csabiék elváltak tőlünk, mert még bementek Pécsre. Így már csak hárman maradtunk a hazaútra.
Megnéztük a fazsindelyes templomot Bonyhádon, mert odafele csak elmentünk mellette.
5 db székelykapu található a bejáratánál.
Miután elhagytuk Cecét, és a dinnyeárusokat, elkezdett szemerkélni az eső. Mivel nem nagyon esett nem öltöztünk be csak reménykedtünk. Sárbogárdon és környékén komoly felhőszakadás lehetett, mert nagy pocsolyákat kerülgettünk az út szélén. Az eredeti terv az volt, hogy a Balaton felé megyünk és megebédelünk valahol, de ezt keresztülhúzta az időjárás. Székesfehérvár felé rövidítettünk és kora délutánra hazaértünk. Minden probléma nélkül, szerencsésen hazaérkezett mindenki. Jobb túránk nem is lehetett volna. Dehogyis nem, az odaút és a visszaút magyar szakaszán az esőt azért kihagytam volna, de hát nem lehet minden tökéletes.
Itt az út során készített videókból készített kis összeállítás:

Összegzésképpen:
A korai szervezésnek köszönhetően jó útvonalat tűztünk ki, teljesíthető távokkal. Időben lefoglaltuk a booking oldalon a szállásokat, ezért még tudtunk válogatni a kínálatból. Jól előre kitűztük az időpontot, így mindenki tudott szabadságot intézni magának. Új és kalandos túrát szerveztünk, így sok újdonságban volt részünk. Oda mentünk, ahol még senki sem volt közülünk, így mindenkinek felfedezés és újdonság volt. Bártan merem ajánlani az útvonalat Bosznia-Hercegovinán keresztül, aki Horvátország délebbre eső tengerpartját szeretné megnézni, és szereti a hegyes szerpentines szakaszokat. Biztosan állíthatom, hogy kalandosabb a fizetőkapus horvát autópályánál. Élményekkel tele cserélgetjük fényképeinket és videóinkat az útról. Még ki kell pihenni a fáradalmakat, de már tervezzük a következő utakat.