244. A gumi kopjon ne a lelked

Azt szokták mondani, hogy:
de ha már kopik, akkor előbb utóbb mindenkinek cserélni kell.
Műszaki vizsgára a nyáron én is cserélem, és így utánaolvastam pár dolognak.
Találtam egy nagyon részletes és pontos leírást, amit megosztok veletek:

1. Légnyomás
A legtöbb károsodást a gumin a nem megfelelő légnyomás okozza. Emellett a légnyomás a motorkerékpár úttartását is nagyban befolyásolja. A légnyomás mértékét a jármű gyártója írja elő, és megtalálható a gépjármű kézikönyvében, a hátsó lengővillán vagy a láncvédőn. A légnyomást még indulás előtt a hideg gumiabroncson kell beállítani. A jármű üzemelése következtében megemelkedő (a felmelegedés miatt) légnyomást NEM szabad csökkenteni. A légnyomást hetente egyszer be kell állítani. Útitárs vagy súlyos csomag esetén a hátsó keréken a légnyomást 0,2 barral meg kell növelni. A túl alacsony légnyomás túlmelegedéssel és nagyobb igénybevétellel jár, ami károsíthatja a gumit. Túl magas légnyomás esetén romlanak a jármű menettulajdonságai, az utazás kényelme és a kopási kép. A légnyomás-ellenőrzés után ne felejtsük el a gumitömítéses szelepsapkát visszarakni.

2. Profilmélység
A német KRESZ szerint a minimális profilmélység 1,6 mm. A profilmélység könnyen megvizsgálható a profilkopást jelző indikátor ellenőrzésével. Ezt a jelzést a gumi barázdájába dolgozták bele, és azon a részen található, ahol oldalt a „TWI“ megjelölés áll. 2 mm-es profilmélységnél ajánlatos a gumiabroncsok cseréje.

3. Mire kell figyelni új gumiabroncsoknál?
Új tömlős abroncsok (TT) felszerelésénél mindig új belsőgumit kell felhelyezni. Mivel a régi tömlők kinyúlnak, ismételt felhasználás esetén fennáll a redősödés és az anyag elvékonyodásának veszélye, amely a motor üzemelése során a tömlők elszakadásához vezethet. Új, tömlő nélküli abroncsok felszerelésénél (TL) biztonsági okok miatt ajánlott új szelepeket is felhasználni. Az autópályás gyorsulás, fékezés során a centrifugális erők a szelepet akár 90°-kal is elgörbíthetik, ezért rövid szelepeket kell felszerelni. 200 km/h feletti sebességnél a szelepre ható centrifugális erő olyan nagy, hogy a rugóelőfeszítés és a belső nyomás nem elégségesek a szelep zárva tartására. A rövid szelepek rugóelőfeszítése kisebb, mint a hosszúaké. 

4. Új gumik bejáratása
NE ÍGY!
Minden út alkalmával az első kilométereket mérsékelt tempóban kell megtenni (különösen hideg és nedves időben), amíg a gumik elérik a szükséges hőmérsékletet, amely optimális tapadást biztosít. Az új gumiknak sima a felületük, ezért ezeket kb. 200 km távközig visszafogott vezetési stílusban be kell járatni. Ennyi használatra van szüksége a guminak ahhoz, hogy tökéletesen illeszkedjen a felnire és a profil eldurvulása következtében optimálisan tapadjon. A motorkerékpár-gumik teljesítőképességüket csak egy bizonyos hőmérsékletre való felmelegedés után érik el, ezért a gumikat az út előtt be kell melegíteni.

5. A gumik szabad mozgására figyelni kell
A motorkerékpáron a kerék burkolata, a villák, lengőkarok és a gumik között kielégítően tágas, szabad tér biztosítja, hogy mindenféle menetviszonyok között elegendő távolság maradjon.A centrifugális erő hatása miatt növekvő sebességnél a gumi átmérője megnövekszik (különösen a diagonális gumiknál). Ügyeljen ezért a a tengelytávon bekövetkező változásokra, pl. elkopott láncok esetén. Tartsa be az itt található jelöléseket.

6. Futási teljesítmény
A nagy futásteljesítmény költségszempontból is nyomós érv, mivel a hosszú élettartam kevesebb kiadást jelent. A motorkerékpárok kilométerekben megtett teljesítményét, különösen a nagy teljesítőképességű motorok hátsó gumiabroncsai esetében nem lehet összehasonlítani a személygépkocsikéval vagy haszongépjárművekével. A gumi élettartama a vezetési stílustól és magától a motorkerékpártól is erősen függ. 
A motorkerékpár kis súlya nagy gyorsulást enged meg. A hátsó kerék ezért nagy csúszásnak van kitéve.
A csúszás abroncselhasználódással jár! A leginkább a hátsó kerék terhelését növelő utast joggal nevezik „abroncskímélőnek“. A hátsó kerék nagyobb erővel nyomódik az aszfaltra és ezáltal sokkal kisebb a csúszás. A gumiabroncs ennek megfelelően tovább tart.

7. Motorkerékpár-felnik
Motorkerékpár-gumik alapvetően csak motorfelnikre szerelhetők fel. Az új gumijelölési előírások az oldalfali M/C szimbólumot irányozzák elő. Így az olyan gumikat jelölik, amelyek kizárólag motorfelnire szerelhetők fel. A megfelelő felniszélességnek szintén szerepe van a kezelhetőségben és a stabilitásban. A túl széles vagy túl keskeny felnire való felszerelés módosítja a futófelület körvonalát és kedvezőtlenül hat az összes menettulajdonságra.
A gumi- és felnitechnológia fejlődése különféle felniszerkezeteket eredményezett. Az elmélet és a gyakorlat végül két alapvető felnirendszert hozott létre: tömlős és tömlő nélküli gumikra való felniket.

8. Motorgumik teljesítményvizsgálaton
A teljesítmény- és fékpróbák különösen nagy megterhelést rónak a gumikra. A vizsgálat során a gumi látható avagy rejtett károsodásokat szenvedhet, amelyek esetleg csak sokkal később vezetnek ahhoz, hogy a gumi hirtelen felmondja a szolgálatot.

9. Gumijavítások
Nem lehet általánosan ajánlásokat megfogalmazni a gumijavításokkal kapcsolatban, hiszen az egyes országokban sajátos előírások érvényesek ezen a téren. Amennyiben megengedett a javítás, azt tanácsoljuk, hogy csak kis futófelületi lyukhoz használja az ún. gumijavító gombát. Légtömlő behelyezése a károsodott gumi betömése céljából nem megengedett. Alapvetően a gumi cseréjét javasoljuk, az Ön biztonságának érdekében. A javítást végző szerviz garanciát vállal a javításért és a javított termékért.

10. Utánvágás
A motorkerékpár-abroncs mintázatát nem szabad utánvágni, mert negatívan befolyásolja a biztonságot és a menettulajdonságot. Az utánvágás általában tiltott.

11. A gumi tárolása
A gumi tárolására szolgáló helyiség legyen hűvös, száraz és mérsékelten szellőzött. A tároló hőmérséklete soha ne legyen több 25 °C-nál és ne ingadozzon szélsőségesen. A gumi nem érintkezhet közvetlen fűtőcsővel vagy fűtőtesttel. Az ózon kedvez a gumi öregedésének, ezért a gumikat soha ne helyezzük villamos motor vagy más készülék közelébe, amely elektromos kisülést okoz, mert ez magas ózonkoncentrációval jár. A tüzelő -és kenőanyagok szintén roncsolhatják és tönkretehetik a gumit. A gumira rácsöpögő olajat vagy benzint azonnal el kell távolítani tiszta törlőronggyal. 

12. A gumi felszerelése
Általában minden motorgumit csak hozzáértő szakember szerelhet fel!
Menetirányú bordázatú guminál a forgásirányra figyelni kell.

13. Motorgumik kiegyensúlyozása
Elasztikus anyagú tárgyak, mint amilyen egy gumi is, nem gyárthatóak abszolút körkörös és egyensúlyos formára. Ezért az új gumikat felszerelés után mindig ki kell egyensúlyozni. Kétféle módszert alkalmaznak ilyenkor, ennek alapján beszélünk statikus vagy dinamikus kiegyensúlyozásról. A statikus kiegyensúlyozás a kerék forgása nélkül történik. A dinamikus kiegyensúlyozást ellenben forgó kerék mellett végzik és ezzel egyidejűleg az anyag kerék közepéhez képest való elmozdulását is mérik. 2,5 colnál nagyobb felniszélességnél dinamikus kiegyensúlyozás ajánlott. 
Fontos: Az útközbeni légveszteség veszélyét megakadályozandó, a jármű gyártója által ajánlott kiegyensúlyozó súlyt kell használni (nipli, ólomhuzal vagy öntapadós felnisúly).
A folyadéksúly és folyadéksúly- tömítőanyag használata nem ajánlott.
A hátsó kerék leszerelése vagy a lánc utánállítása után újra be kell állítani a kerekeket. A rosszul beállított kerék minden fordulattal egyre kopik, amely csökkenti az élettartamát, befolyásolja a kormányzási tulajdonságokat és a kanyartartást, ezzel pedig a stabilitást is.

14. Mintázat és barázdák
Ez már életveszélyes!
A gumi futófelületén található barázdák a nedves úton való vízlevezetést szolgálják. Minél több barázdája van a guminak, annál nagyobb a negatív mintázat aránya. Az alacsony profilmélység az előrehaladott kopást jelzi.

15. Gumikeverékek
Minőségük közvetlen befolyással van a gumi élettartamára és tapadási tulajdonságaira. A puha gumikeverék segíti a tapadást és a húzást. A kemény gumikeverék a kopás szempontjából jár előnyökkel. A szilikát tartalmazó gumikeverék különösen alkalmasnak bizonyul nedves utakon.

16. A gumiabroncs körvonala
Közvetlen befolyásolja a motorkerékpár dinamikus menettulajdonságát. A sportgumik hegyesebb körvonala biztosítja a precizitást és a kormányzási tulajdonságot. A túragumikat ezzel szemben inkább a stabilitásra és a kezelhetőségre méretezték és ezért kerekebb a körvonaluk.

17. Futófelület
Ezen keresztül érintkezik a motorkerékpár az úttesttel. Az egyes gumikeverékek futófelülete és oldala gyakran különbözik egymástól, mert mindegyik más-más speciális követelménynek felel meg. Bizonyos értelemben a futófelület alakváltozása kényelmesebbé teheti az utazást.

18. Váz
Tartja a motorkerékpár súlyát, stabilizálja a járművet és a kényelmes utazásban is szerepet játszik. A váz bizonyos mértékig elformálódhat. Alapvetően a radiális építésű vázak hajlékonyabbak, mint a hagyományos, diagonális építésűek, ezért jobban tompítanak. 

19. Kormányütés
Nagy sebességnél jelentkezik, a gumi keresztirányú bordázata és a terephullám által továbbított lökések okozzák. A jó elnyelő képességű motorkerékpárok tompítják a kormányütéseket.

20. Teherbírási index
A teherbírási LI (load index) olyan kódszám, amely a gumi legnagyobb teherbírását annál a sebességnél adja meg, amelyet a sebesség szimbólum jelez. A V és W szimbólumok teherbírási csökkenést vesznek figyelembe. A „PR“-szám a gumi igénybevételét jelöli, a német és az európai szabványban a motorkerékpár-gumiknál nincs PR-jelölés. Csak a japán szabvány ad meg még PR-számot. Az európai szabvánnyal az alábbiak szerint kell összehasonlítani:
4 PR = Normál kivitel
6 PR = Megerősített kivitel
Az egymáshoz rendelt méretek és teherbírások mindkét szabványnál azonosak. A PR-számot semmi esetre sem szabad a tényleges „Ply,Plies“ rétegszámmal egyenlővé tenni. A két jelölésnek teljesen más a jelentése. 
Erősített kivitelű gumiabroncsok 
Azoknál a motorkerékpár-, kismotorkerékpár- és moped-gumiknál, amelyeken nincs PR-jelölés, de szintén nagy teherbírásúak, megkülönböztetésként „reinforced“ ill „reif.“ jelzéssel látják el.

Motorkerékpár gumik mm - coll váltóméretei
Pl. 3.00 - 16 48 P reinforced,
170/80 B 15 M/C H TL reinf.

Teherbírási index
kg
pfund
20
80
176
21
82,5
182
22
85
187
23
87,5
193
24
90
198
25
92,5
207
26
95
209
27
97
214
28
100
220
29
103
227
30
106
234
31
109
240
32
112
247
33
115
254
34
118
260
35
121
267
36
125
276
37
128
282
38
132
291
39
136
300
40
140
309
41
145
320
42
150
331
43
155
342
44
160
353
45
165
364
46
170
375
47
175
386
48
180
397
49
185
408
50
190
414
51
195
430
52
200
441
53
206
454
54
212
467
55
218
481
56
224
494
57
230
507
58
236
520
59
243
536
60
250
551
61
257
567
62
265
584
63
272
600
64
280
617
65
290
639
66
300
661
67
307
677
68
315
694
69
325
716
70
335
739
71
345
761
72
355
783
73
365
805
74
375
827
75
387
853
76
400
882
77
412
908
78
425
937
79
437
963
80
450
992
81
462
1019
82
475
1047
83
487
1074
84
500
1102
85
515
1135
86
530
1168
87
545
1202

21. Gyorsasági index
A gyorsasági kategóriát gyorsasági szimbólummal jelölik. Ez a szimbólum rendszerint egy betűből álló kód. 
Gyorsasági kategóriák (km/h) Gyorsasági szimbólumok (kód-betűk)

Kód-betűk km/h
B 50
C 60
D 65
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V/VB 240-ig
(V) (VB) 240 felett
W 270-ig
(W) 270 felett
ZR 240 felett

22. NHS
A "Not for Highway Service" rövidítése. Az így jelölt gumiabroncsok versenygumik és az 1993.01.01-es előállítási időponttól kezdve nem használhatók németországi közutakon.

23. M+S jelölés a motorkerékpár-gumiknál
Megtaláljuk az Enduro gumikon, amelyeket offroad használatra gyártanak. Amennyiben terep versenygumikat aszfaltúton vetnek be, csak rövid ideig ajánlatos a legnagyobb sebességgel menni, másképpen a gumi bütykök egyenlőtlen kopásával kell számolni, ami a terepezési alkalmasságot károsítja. Emlékeztetőül ezért M+S jelzésű matricát ragasztanak a vezetőülésre. Az M+S jelölésnek tehát itt nincs köze a személygépkocsi-gumikról ismert „mud + snow“ (négyévszakos) kifejezéshez.

24. Szelep, szeleptű, szelepsapka
Mivel a gumiszelepek öregednek, biztonsági megfontoláson alapul a mondás: „ Új gumi, új szelep!“ Ajánljuk kizárólag a rövid szelepkészletek használatát. Nagy sebességnél a szeleptűre olyan nagy centrifugális erő hat, hogy a szeleprugó előfeszítése és a gumi belső nyomása már nem elegendő, hogy a szelepet 100 % -ig zárva tartsa. Kisebb tömege miatt a szelep nagyobb sebességnél is zárva marad. A centrifugális erő, amely például egy láncos körhintánál az üléseket kifelé perdíti, menet közben ugyanúgy hat a szeleptűre. Elégségesen nagy sebességnél ugyanaz történik, mint amikor körömheggyel benyomjuk a szeleptűt. Elszökik a levegő. A szelepsapka marad az egyetlen lehetőség a légnyomásveszteség hatékony megakadályozására.Ez a jelenség legtöbbször csak igen nagy sebességnél következik be. Egy hibásan gyártott szeleptű azonban már 200 km /h-nál kisebb sebességnél is kinyílhat. A szelepsapkát ezért mindig teljesen szorosan be kell csavarni. Ajánlatos fémből készült, légmentes, gumitömítéses szelepsapkát használni.

25. Perem
Ez biztosítja a kerékabronccsal (felnivel) való kapcsolatot. A gumiba ágyazott acélhuzalok (peremmag) adják az állóképességet. A köpenyváz a peremmag köré tekeredik (peremburkolat). Így éri el a gumiabroncs a peremnél a megfelelő szilárdságot. A felni és a gumi között az optimális kapcsolatot mindig biztosítani kell, mert a peremen keresztül hat a meghajtó és a fékező erő a futóműre illetve a felnire. A perem ezenkívül a tömlő nélküli gumiknál a nyomásveszteség elleni tömörséget is biztosítja.

26. Motorkerékpárok jelölése az ECE R 75 EU-rendelet szerint
Az Európai Unió a motorkerékpár-megjelölésekre is befolyással van. Az ECE R 75 rendelet érvénybe lépésével megváltoznak a gumiméret-jelölések. Főképp a vezetőknek kell hozzászokniuk a változásokhoz, a kereskedőknek és a vizsgáztatóknak kevésbé, hiszen hasonló jelölések, egészen a H gyorsasági indexű gumikig, korábbról is ismertek. A jelölési változások elsősorban a V-, VB-, VR- und ZR-gumikat érinti.
A lényegi változást a korábbi és az új jelölések között a teherbírási mutató és a gyorsasági szimbólum bevezetése valamint a ZR gumiknál az új gyorsasági szimbólum, a W (= 270 km/h) feltüntetése jelenti. A V gyorsasági szimbólumot (eddig V = 210 km/h felett) V = 240 km/h-ként határozták újra.
Amennyiben a V jelölésű gumi 240 km/h sebességnek felel meg, a méreten belül kiesik a gyorsaságot jelző betű és a méret után jelenik meg az üzemi jelzés (teherbírási mutató és gyorsasági szimbólum) (pl. 69 V).
270 km/h-s ZR-gumiknál a gumimegjelölés változatlan marad és bevezetik a gumimegjelölés üzemi jelzését (pl. 69 W). Amennyiben egy gumi megengedett legnagyobb sebessége V/VB/VR-nél 240 km /h feletti, illetve ZR-nél 270 km/h feletti, akkor az eddigi jelölés változatlan marad és üzemi jellel (teherbírási mutatószám / sebességi szimbólum)egészítik ki. Ilyenkor az üzemi jelet zárójelbe teszik, annak hangsúlyozására, hogy a megengedett legnagyobb sebesség V = 240 km /h illetve W = 270 km/h felett van, pl. (69), (69 W).

27. M/C
Ez a jelzés utal arra, hogy olyan motorkerékpár-gumiról van szó, amely kizárólag motorfelnire szerelhető fel. M/C = motorcycle

28. Alacsony keresztmetszetű gumiabroncsok
A modern motorkerékpár-gumik manapság általában alacsony keresztmetszetű konstrukciók: az oldalmagasság kisebb, mint a futófelület szélessége. Ezzel nagyobb felület gumi érinti az aszfaltot és nő a stabilitás. Egy 120/70 ZR 17 méretű gumi például 120 mm széles és 84 mm (a 120 mm 70 százaléka) magas.

29. Szilikagél
A szilika (kovasavgél) a gumikeverék alkotórésze, amely segíti a motorkerékpár nedves úton való jobb tapadását. Pozitív hatással van az élettartamra és a gördülő ellenállásra.

30. Gyúródás
Az ismétlődő berugózás során a gumi elformálódik. A gumiabroncs alapjának szövetrétegei súrlódnak, amelynek hatására hő keletkezik. Ez igénybe veszi és öregíti a gumit.

31. TT/ TL gumik
Motorkerékpár-gumik tömlővel (TT) 
A Delticom tömlős gumik esetében alapvetően azt tanácsolja, hogy új gumik felszerelésénél új tömlőt is szereljenek be. A tömlők a használat során megnyúlnak és a hőhatásnak kitéve természetes öregedési folyamaton mennek keresztül. Amennyiben használt tömlőt ismét beszerelnek az új gumiba, veszélyesen meggyűrődhetnek. Javított tömlők újbóli alkalmazása sem tanácsos, különösen nagy sebességre tervezett gumik esetében nem. 
Tömlő nélküli motorkerékpár-gumik (TL)
Tömlő nélküli kiszerelésű motorkerékpár-gumikat tömlővel, tömlős keréktárcsán is lehet használni.

32. Reinforced
A megerősített vázú és teherbíróképességű gumikat a méret-megjelölésnél feltüntetett reinf megnevezésről lehet felismerni. Gyakran szükséges gumigyártási mód nehéz motorkerékpárok esetén.

33. Kiegyensúlyozási pont az oldalfalon
A gyártás után a gumiabroncsokat gyakran kiegyensúlyozzák és színes ponttal jelölik (piros a Metzeler/Pirellinél, sárga a Bridgestone-nál és a Dunlopnál). Ezt a helyet kiegyensúlyozási pontnak nevezik. A felszerelésnél a kiegyensúlyozási pontot a szelephez – a keréktárcsa legnehezebb pontjához – kell helyezni.

34. TWI (Tread Wear Indicator, kopásjelző)
Kis keresztirányú fekvőbordák a mintázatban, amelyek a megengedett kopás határát jelzik. Ezek a bordákat az amerikai piacra tervezték és kb. 0,8-1,0 mm-es maradék profilmélységet mutatnak. Németországban a TWI nem jelöli a maradék profilmélységet, mert itt ez 1,6 mm (ahogy Magyarországon is).
forrás: motorkerekpargumik.hu