217. Dakar 2014 második "félidő" és végeredmény

8. nap Bolíviában a dakar
Őrült rohanás. Valahogy így lehet jellemezni a 2014-es Dakar-rali hetedik szelektív szakaszát, amely különböző helyszíneken zajlott.
A motorosok/quadosok a második maratonijukat kezdték reggel, s végül – a verseny történetében először – megérkeztek Bolíviába, míg az autósok/kamionosok a saltai körpályán száguldottak. Már reggel nagy volt az izgalom, hiszen csúszott egy kicsit a program,sőt át is alakult.  Történt, hogy a nagy köd miatt a mentőhelikopterek nem tudtak felszállni, így viszont a rajtot elhalasztották. A motor/quad kategóriában indulók végül a speciál 103. kilométerétől indultak, így számukra lerövidült az útvonal, míg a többiek ugyan kétórás késéssel, de az eredeti tervek szerint vágtak neki a pihenőnap utáni első szakasznak. A spanyol Carlos Sainz tartja magát ígéretéhez. A 2010-es Dakar-bajnok ugyanis azt mondta, számára véget ért a viadal, már ami az első helyért folyó küzdelmet jelenti, így egyetlen célja van mostantól, hogy minél több szelektívet nyerjen meg. Nos, elkezdte… Egész nap vezetett, remekül ment a gyors pályán és megszerezte karrierje 27. sikerét.
„Minden a legnagyobb rendben volt, feküdt nekünk a tempós szakasz – mondta Sainz, aki az összetettben csak a hatodik, közel kétórás a hátránya az éllovashoz képest. – Ahogy már említettem, nekünk mostantól ez lesz a taktikánk: az összes győzelmet begyűjteni Valparaísóig.”
Valószínűleg ezt nem bánná a spanyol Nani Roma, ha a végső diadal viszont az övé lenne. A motorral 2004-ben már a dobogó tetejére álló pilóta vasárnap negyedikként végzett, de csak másfél percet „kapott” a rá veszélyt jelentő, címvédő francia Stéphane Peterhanseltől, így a Mini-csapat házon belüli csatájában még bő fél órával vezet.
„Nagyjából megmaradt az előnyöm, egy nappal közelebb vagyunk a célhoz, tehát nem vagyok elégedetlen. Annak ellenére, hogy defektünk volt, s Giniel de Villiers porában is elég sokat mentünk, mielőtt megelőztük” – magyarázta Roma, aki tisztában van vele, a küzdelem a sivatagban dől majd el. Ahogy azt is tudja: a dűnék jelentik Peterhansel igazi terepét.
A nagy vesztes a a hetedik speciálnak még a harmadik helyről nekivágó argentin Orlando Terranova volt, ugyanis tizenöt perces büntetést kapott sportszerűtlen viselkedés miatt. Állítólag feldöntött egy motorost, s ezért marasztalták el. Ráadásul – a katari Nasszer al-Attijához hasonlóan – eltévedt, defektet kapott, így csak kilencedik lett, az abszolútban pedig visszacsúszott a negyedik pozícióba.
Az UNIQA Sandlander Team egysége, a Sebestyén Sándor, Bognár József, Ungvári Miklós trió viszont ismét kiválóan szerepelt, a 60. időt érte el, s jelenleg az abszolút értékelésben az 50., kategóriájában (T2) pedig a hatodik.
A motorosoknál a spanyol Joan Barreda Bort volt a nyerő (idén már harmadszorra, pályafutása során nyolcadszorra), s bár hozott 4:03 percet honfitársán, az éllovas Marc Comán, a hátránya így is jelentős, 38:14 p.
„Lélegzetelállító tájakon mentünk, csodálatos, hogy Bolíviába is elért a Dakar, történelme során először. Sok van még hátra, de az előny nálam van és ez megnyugtató” – utalt talán arra Coma, hogy nem neki kell majd kockáztatnia a következő időszakban.
A pénteki szelektíven nyerő francia Alain Duclos navigációs probléma miatt körülbelül húsz percet veszített, így egyelőre le kellett mondani a harmadik helyről, igaz, a spanyol Jordi Viladoms csak 32 másodperccel előzi meg őt.
Dési János megint remekül motorozott, az 57. lett (az összetettben is ezt a pozíciót birtokolja), ahogy kitett magáért a vajdasági magyar Saghmeister Gábor is, az 51. helyen végzett, így hét szelektívet követően az 53.
A quadosoknál a chilei Ignacio Casale a győzelmével átvette a vezetést, de óriási csatára van kilátás, az uruguayi Sergio Lafuente és a lengyel Rafal Sonik is még „lőtávolon” belül van. Az viszont biztosnak tűnik, hogy közülük kerül majd ki a 2014-es győztes.
„Tökéletes napom volt – mondta Casale. – Most én vagyok az élen, de ebből nem szabad messzemenő következtetéseket levonni. Csak a következő feladatra koncentrálok.”
A kamionosoknál Kamaz-uralom volt vasárnap: a két orosz, a címvédő Eduard Nyikolajev és Dmitrij Sotnyikov harcát előbbi nyerte, mégis a harmadikként végző holland Gerard de Rooy örülhetett, hiszen az előnyét növelve őrizte meg összetettbeli vezető pozícióját.
„Gyors szakasz volt – állapította meg De Rooy is. – Tettünk egy nagy lépést előre, mivel körülbelül hét perccel megelőztük Andrej Karginovot. Jól alakult számunkra a nap.”


(Salta-Salta/Uyuni, motor/quad: az össztáv 665 kilométer, a szelektív szakasz hossza 298 km; autó: az össztáv 763 kilométer, a szelektív szakasz hossza 533 km; kamion: az össztáv 755 kilométer, a szelektív szakasz hossza 525 km)
Motor: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 3:28:41, 2. Marc Coma (spanyol, KTM) 4:03 perc hátrány, 3. Cyril Despres (francia, Yamaha) 5:35 p h., …57. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 52:09 P H.
Quad: 1. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 3:56:19, 2. Sebastian Husseini (holland, Honda) 7:40 p h., 3. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 8:38 p h.
Autó: 1. Carlos Sainz, Timo Gottschalk (spanyol, német, SMG) 4:43:28, 2. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 4:45 p h., 3. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 7:26 p h., ...60. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 2:12:36 ÓRA H.
Kamion: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgyenyij Jakovjev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 5:02:41, 2. Dmitrij Sotnyikov, Vjacseszlav Mizukajev, Andrej Aferin (orosz, Kamaz) 3:45 p h., 3. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 4:34 p h.

9. nap
A 2014-es Dakar-rali nyolcadik szelektívjén két korábbi bajnok, Despres és Al-Attijah dominált, a címvédő Peterhansel pedig támadást indított. S, hogy ez utóbbi mit jelent?
A francia ugyan csak másodikként zárta a dél-amerikai futam kilencedik napját, de nyolc percet „hozott” az összetettben vezető minis csapattársa, a spanyol Nani Román, így a chilei sivatagi szakaszok előtt „lőtávolon” belül van, 23:46 percre csökkentette hátrányát.
„Gyors speciál volt, az eredménnyel igazából elégedett lehetek – nyilatkozta Stéphane Peterhansel. – Jó lett volna nyerni, de a második hely sem rossz, ráadásul, mivel Naninak volt két defektje, kicsit közelebb férkőztem hozzá. Tudom, milyen érzés elöl menni, az emberen ilyenkor van némi nyomás, hiszen tisztában vagy vele, amíg neked rengeteg veszítenivalód van, a mögötted haladók akár kockáztathatnak is.” Most sajnálhatja igazán a szakaszgyőztes katari Nasszer al-Attijah, hogy korábban egyórás büntetést kapott, hiszen, ha nem hagy ki pontot a pályán, akkor alig kilenc perccel lenne lemaradva Romától. „Nyilvánvaló, nem lehetünk elégedettek, de tudtuk, egyszer minket is érhet baj – mondta csalódottan Roma. – Két defektünk volt, körülbelül nyolc percet veszítettünk, ami most nagyon hiányzik. Persze, ez a Dakar, itt soha nem dőlhetsz hátra, mert tényleg bármikor történhet valami. Nagy küzdelem vár még ránk.” Ami a kategória magyar szereplőit illeti: az UNIQA Sandlander Team toyotás egysége, a Sebestyén Sándor, Bognár József, Ungvári Miklós hármas megint remekelt, az 58. pozícióban ért célba, abszolútban az 50., kategóriájában (T2) pedig a hatodik.
A motorosoknál a francia Alain Duclos játszotta a főszerepet, de nem olyasfajtát, amilyet remélt. Amióta megnyerte a múlt pénteki szelektívet, több problémája is volt, ma például 35 percet veszített technikai gond miatt. Bár még mindig negyedik, immáron nem előre, sokkal inkább a háta mögé kell figyelnie, hiszen már három perccel sem előzi meg a jelenleg ötödik chilei Jeremias Israel Esquerrét, viszont a harmadik spanyol Jordi Viladoms majd’ 22 perccel elhúzott tőle. Az élen nagyjából változatlan minden, az éllovas spanyol Marc Coma szinte azonos eredménnyel teljesítette a távot, mint honfitársa, Joan Barreda Bort, így megmaradt a körülbelül 38 perces különbség kettejük között. „Nagyon hosszú nap volt, ezért is örülök, hogy különösebb nehézség nélkül megoldottam a feladatot” – nyilatkozta szűkszavúan Coma. S, hogy ki nyerte a speciált? A címvédő francia Cyril Despres, aki az először végzett az élen Yamahájával, de ez maximum csak szépségtapasz lehet eddigi szereplésére, mivel közel 2,5 órával gyengébb az eredménye Comáénál.
„Győzni mindig öröm, különleges érzés az új motorral az első helyen befutni” – magyarázta Despres.

A vajdasági Saghmeister Gábor az 52., Dédi János a 62. pozícióban végzett, így kilenc nap után az 52. és az 57. helyen állnak. A quadosoknál a tavalyi Dakaron második chilei Ignacio Casale alaposan rákapcsolt, idei negyedik részsikerét ünnepelhette, no meg azt, hogy megerősítette vezető helyét, immáron 21:40 perccel jobb az uruguayi Sergio Lafuenténél. Ebben a kategóriában is volt nagy vesztes: a lengyel Rafal Sonik 16:04 percet „kapott” Casalétól, így hiába harmadik, már háromnegyed óra a hátránya.„Tökéletes napot zártam. Elégedett vagyok, egy kicsit megléptem a többiektől. Bár rögtön hozzáteszem, a versenynek még nagyon soká lesz vége” – óvatoskodott Casale.

A kamionosoknál az orosz Andrej Karginov megpróbált nyomást gyakorolni a holland Gerard de Rooyra, s bár megverte az abszolút éllovast 5:15 perccel, az összetettben így is megmaradt 32:35 perc. „Jó fél órát megtartottunk az előnyünkből, azért ez nem rossz. Próbálunk ésszel menni, nem akarok defektet kapni, ahogy a járműre is igyekszem vigyázni, hiszen egyre közelebb a cél” – utalt a taktikájára De Rooy.

(Salta/Uyuni-Calama, motor/quad: az össztáv 486 kilométer, a szelektív szakasz hossza 462 km; autó/kamion: az össztáv 1039 kilométer, a szelektív szakasz hossza 302 km).
Motor: 1. Cyril Despres (francia, Yamaha) 5:23:20 óra, 2. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 2:09 perc hátrány, 3. Marc Coma (spanyol, KTM) 2:15 p h., …62. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 1:26:32 Ó H.
Quad: 1. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 6:18:47, 2. Sebastian Husseini (holland, Honda) 8:38 p h., 3. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 15:25 p h.
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 2:32:57, 2. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 1:12 p. h, 3. Carlos Sainz, Timo Gottschalk (spanyol, német, SMG) 2:32 p h., ...58. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 1:17:53 Ó H.
Kamion: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 2:53:32, 2. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 5:15 p h., 3. Dmitrij Sotnyikov, Vjacseszlav Mizukajev, Andrej Aferin (orosz, Kamaz) 6:55 p h.

10.nap
Az igazi dűnejárók napja volt a keddi a Dakaron, a 422 kilométeres szelektíven Sebestyén Sándorék javítottak az összetettben. Az UNIQA Sandlander Team pilótája az első 200 kilométert érezte a leghosszabbnak, mint mondta, jócskán kellett tekergetni a kormányt a szakadékokkal teli szakaszon. „Láttunk néhány fejre állt vagy kettészakadt autót, ez óvatosságra intett bennünket. Az eleje nagyon gyilkos volt, de az azt követő dűnesor sem mondható gyerekjátéknak. Noha egész nap lefelé mentünk a magas hegyről, az utolsó három kilométer izgalmas és látványos volt, egy szinte függőleges homokpartfalon kellett lejönni, sok száz néző szeme láttára. Ezen nem volt szabad fékezni, de nem is kellett, tökéletesen uraltam az autót” – mesélte Sebestyén Sándor.
A pilóta Bognár Józseffel és Ungvári Miklóssal a 60. helyen ért célba, az összetettben pedig eddigi legjobb helyükön, a 46.(!) helyen állnak.
Iquique egyébként az idei Dakar legészakibb pontja, innen a mezőny szerdán Antofagastába indul. A távból mindössze 53 kilométer lesz összekötő, a fennmaradó 631 kilométer pedig szelektív.

(Calama-Iquique, az össztáv 459 kilométer, a szelektív szakasz hossza 422 km). Motor: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 4:49:05 óra, 2. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 1:41 perc hátrány, 3. Cyril Despres (francia, Yamaha) 5:28 p h., …62. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 1:26:32 Ó H.
Quad: 1. Sebastian Husseini (holland, Honda) 5:46:01, 2. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 24:58 p h., 3. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 25:30 p h.
Autó: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 4:17:53, 2. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 2:17 p h., 3. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, Mini) 11:36 p h., ...60. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 5:08:27 Ó H.
Kamion: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 4:58:09, 2. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 19:09 p h., 3. Eduard Nyikolajev, Jevgyenyij Jakovjev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 28:47 p h.


11. nap
A kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loeb csodálja a dakarosokat a teljesítményükért, s örült, hogy ellátogatott a viadalra. A francia pilóta – aki a túraautó-vébén (WTCC) Michelisz Norbert ellenfele lesz idén – az egyik francia tévétérsaság helikopteréből nézett bele a legutóbbi szelektív szakaszba.


„Egészen elképesztő volt – mondta Loeb. – Lélegzetelállító tájakon zajlott a küzdelem, de amíg fentről előre lehetett látni, hogy milyen akadályok várnak a résztvevőkre, addig lent a pilóták csak akkor szembesültek a dűnékkel, a folyómedrekkel, amikor odaértek. Csodálom a versenyzőket, hogy napi többszáz kilométeren keresztül mennek, ez iszonyatos igénybevétel embernek és járműnek egyaránt. A Dakar fantasztikus viadal, remekül éreztem magam, örök élmény, hogy benézhettem a kulisszák mögé. Hihetetlen, milyen sok erőfeszítésbe kerül eljutni a napi rajtból a célba, mennyi küzdelem, harc árán lehet befejezni akár csak egyetlen szakaszt is.”


A 2010-es Dakar-győztes spanyol Carlos Sainz lecsúszott az útról, összetörte autóját, nem tudja folytatni az idei versenyt. A hírek szerint a szerdai 631 kilométeres szelektív szakasz második részéhez tartva a ralivilágbajnok elvesztette uralmát az SMG Buggy felett és az árokba hajtott. A pilótát ugyan a tábori kórházba szállították, de jól van, ahogy a navigátora is, a járműről viszont ez már nem mondható el. A Matadornak becézett klasszis idén két speciált nyert meg, az összetettben nyolcadik volt.
A győztes Al-Attijah természetesen élvezte a vezetést, ráadásul már a harmadik. S, ha nem kapott volna korábban 1 órás büntetést…

„Jól éreztük magunkat az autóban, a hátralévő időszakban is ugyanez lesz a célom, mint ma. Győzni akarok!” – fogadkozott a katari.

Az UNIQA Sandlander Team triója, a Sebestyén Sándor, Bognár József, Ungvári Miklós alkotta egység a szakasz elején lassan kezdett, de egyre inkább belejött, s a szelektív második részének az 58. helyről vágott neki és haladt a tábor felé.
A motorosoknál büntetésekkel indult a szerda. Az összetettben második spanyol Joan Barreda Bort sebességkorlátozásnál túl gyorsan hajtott, így 15 percet hozzáírtak az idejéhez, ahogy honfitársa, a harmadik Jordi Viladoms is elkönyvelhetett „mínusz negyedórát” motorcseréért. Barreda Bortnak azonban nem vette kedvét a malőr, kiválóan ment és magabiztosan győzött – idén már negyedszer.
„Nem könnyű ennyi szakaszt nyerni, úgyhogy elégedett vagyok – magyarázta Barreda Bort. – Sajnos, Marc Coma és köztem nem csökkent a különbség, de nehéz napok vannak még hátra, rögtön csütörtökön sok dűnén kell majd átküzdeni magunkat. Csak a következő feladatra koncentrálok, meglátjuk, mit hoz még a futam.” A spanyol Coma ugyan csak ötödik lett, de a visszafogott motorozás belefért, hiszen így is 44:10 perccel vezet. „Hosszú, nehéz és fárasztó szelektív volt, de az a fontos, hogy itt vagyok és gond nélkül megoldottam az egészet – mondta a háromszoros Dakar-bajnok Coma. – Ám még bármi megtörténhet, jön Copiapó, ahol biztosan nehéz pályát jelöltek ki a szervezők. Figyelnem kell, mert most egy nagyon fontos nap következik.”

A chilei Jeremias Israel Esquerre számára viszont véget ért a viadal. Az összetett negyedik helyén álló pilóta a 114. kilométernél bukott, orvosi ellátást is kapott, s befejezte az idei szereplését. Sajnos, a vajdasági magyar Saghmeister Gábor is elesett még tegnap egy patakmederben, megütötte a vállát, így reggel csak fájdalomcsillapítókkal tudott nyeregbe ülni. A szakasz elején el is tévedt, de utána belejött és a 77. helyen ért célba. Dési János is bent van, mégpedig az 58. idővel ért a táborba. Az összetettben Dési az 51., Saghmeisternek még nincs eredménye. A quadosoknál nagy meglepetésre az orosz Szergej Karjakin diadalmaskodott. A Dakar-újoncnak ez volt az első részsikere. Mindössze 22 esztendősen nem rossz bemutatkozás! „Álomszerű az egész – mondta Karjakin, aki még a január ötödikei rajt előtt viccesen megjegyezte, mi más lenne a célja, mint a győzelem... – Már az is csodálatos, hogy itt lehetek, erre azzal fogadtak a célban, hogy első vagyok. Csodálatos!”


A chilei Ignacio Casale is örülhetett: másodikként végzett, az összetettben pedig 24:36 percre növelte előnyét.
A quadosoknál hasonló a helyzet, mint a motorosoknál, eldőlni látszik a küzdelem, a kamionosok viszont az autósokat idézik, élesedik a harc. A holland Gerard de Rooy, amikor még jó félórával vezetett az orosz Andrej Karginov előtt, nem is gondolta, hogy ennyire szoros lehet a befutó. Nos, a Kamaz-pilóta 7:55 perce feljött és előzésre készül. „Az volt a terv, hogy megint közelebb kerülünk De Rooyékhoz, örülök, hogy megvalósítottuk az elképzeléseinket – mosolygott Karginov. – Próbáljuk folytatni, amit elkezdtünk. Nyilván, kockáztatnunk is kell, néha többet vagyunk a levegőben, mint a földön, de egyelőre az eredmények minket igazolnak.”

(Iquique-Antofagasta, az össztáv 689 kilométer, a szelektív szakasz hossza 631 km). Motor: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 4:42:00 óra, 2. Helder Rodrigues (portugál, Honda) 8 perc hátrány, 3. Cyril Despres (francia, Yamaha) 9:40 p h., …58. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 1:54:12 Ó H.
Quad: 1. Szergej Karjakin (orosz, Yamaha) 6:01:42, 2. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 1:49 p h., 3. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 3:46 p h.
Autó: 1. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 4:23:35, 2. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 3:50 p h., 3. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, Mini) 13:45 p h.
Kamion: 1. Ales Loprais, Serge Bruynkens, Radim Pustejovsky (cseh, belga, cseh, Tatra) 5:10:55, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 37 másodperc h., 3. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 6:10 p h.


12. nap

Az összetettben is vezető Coma nyerte a motorosoknál a Dakar tizenegyedik szakaszát – Sebestyénék is jól haladnak az autósok között. A csütörtöki 605 kilométeres szelektíven a spanyol 2:51 perccel előzte meg a francia Despres-t (Yamaha), 5:28-cal a francia Paint (Yamaha) és 8:12-vel az első, a balesetben a navigációs rendszerét összetörő, így a végén „vakon” közlekedő spanyol Barreda Bortot (Honda), s két nappal a verseny vége előtt már 52:36 perccel vezet a kategóriában. Dési (KTM) WP13-nál a 48., a szabadkai Saghmeister (KTM) WP12-nél az 53. volt. Dési János és a vajdasági Saghmeister Gábor is sokat szenvedett már, de mindketten örülnek, hogy versenyben vannak. A pilóták bíznak benne, a hátralévő két napot most már „kihúzzák” valahogy.

„Nagyon nehéz szakaszok vannak mögöttünk" – mondta az összetettben tizenegy szelektív teljesítése után 52. Dési (KTM). "Brutális pályákon küzdöttük át magunkat, folyamatos koncentrációt igényel a motorozás navigációs és vezetéstechnikai szempontból is. Örülök, hogy eddig eljutottam, de természetesen akkor leszek csak elégedett, ha a valparaísói céldobogóra felhajtottam.”

A szabadkai Saghmeisternek volt kalandja bőven: közel járt hozzá, hogy szakadékba csússzon, aztán elesett egy patakmederben, s megütötte a vállát, ráadásul másnap el is tévedt. „Kihagytam egy pontot a szakasz elején, visszafordultam, de valamilyen navigációs hiba miatt újra a startnál kötöttem ki. Azaz, kezdődhetett minden elölről a számomra, vagy százharminc kilométerrel többet mentem a kelleténél, de az a fontos, hogy itt vagyok – mesélte az összetettben 53. versenyző. – Eddig az összes dél-amerikai Dakaron részt vettem, de ennyire nehéznek és fárasztónak még egyik sem tűnt. Ám már csak két nap van hátra, s hatalmas erőt ad a sok buzdító sms, üzenet, amelyet a Vajdaságból és Magyarországról kapok.”

13. nap
Előzött a címvédő – az autósoknál az első helyre ugró francia Stéphane Pterhansel volt a Dakar utolsó előtti napjának legnagyobb győztese. Ami a kategóriában történik, azt valószínűleg már senki sem érti. Még csütörtökön kiderült, az összetett első három helyét birtokló Mini csapatvezetősége utasítást adott a pozíciók „befagyasztására”, azaz jelezte a pilótáinak, nem szeretné, ha az éllovas spanyol Nani Roma, az utána következő Peterhansel és a harmadik katari Nasser al-Attijah egymással csatázna. 
A márka számára a „hármas befutó” mindennél fontosabb, még akkor is, ha az első és a második között alig két perc volt a különbség. Peterhansel beletörődött a sorsába, engedelmeskedett a felsőbb akaratnak, kapott még három percet Romától, így eldőlni látszott a küzdelem. Igen ám, csakhogy a pénteki 350 kilométeres szelektíven a spanyol előbb defektet kapott, aztán rossz irányt választott, majd el is akadt, s bár Peterhansel a pálya végefelé, a dűnesor előtt megállt és mutatta, előre engedi Romát, ő nem kért az ajándékból. A szombati 157 km-es speciál előtt 26 másodperccel vezet a francia, így teljesen nyílt a küzdelem, megjósolhatatlan, ki nyeri a dél-amerikai Dakart.
„Nem tudom, mi történt, de az elején nem voltam képes olyan sebességgel haladni, amilyennel szerettem volna – mesélte Peterhansel. – Naninak viszont defektje volt szerintem, mert még lassabbnak tűnt, amikor megelőztem. 
A dűnéknél mutattam neki, menjen, de nem akart, így én nyitottam meg az utat, s utána már minden gond nélkül célba értünk.”
Roma nem tűnt annyira boldogtalannak, mint azt hasonló szituációban az ember gondolná.
„Nem volt különleges nap. Tényleg. A defekt után sajnos volt egy navigációs hibám, majd Peter jelezte, a dűnéknél előre enged, de én inkább követtem őt – nyilatkozta a spanyol. – A különbség kicsi, még mindig itt vagyok, szó sincs szomorúságról.”
Ami a magyar csapatot illeti: az UNIQA Sandlander Team színeiben induló Sebestyén Sándor, Bognár József és Ungvári Miklós ismét kiválóan teljesít, a cél előtti utolsó WP-nél az 53. volt.
A motorosoknál a francia Cyril Despres újabb szakaszt „húzott be”, idén már a harmadikat. Ráadásul a címvédő az összetettben is egyre feljebb kapaszkodik, már negyedik és kevesebb, mint négy percre van a dobogótól.
„Elég sok szikla volt az elején, ráadásul gyors tempóban lehetett menni és a navigáció sem volt egyszerű – mondta az ötszörös Dakar-bajnok Despres. – Örülök, hogy jól sikerült a szelektív, az utóbbi napokban kifejezetten élvezem a versenyzést.
A spanyol Marc Coma pedig lassan kezdheti elhinni, negyedszer is megnyerte a világ leghosszabb és legnehezebb terepfutamát, hiszen honfitársa, Joan Barreda Bort technikai gondja miatt már majd’ két órára nőtt az előnye. Innen, nem veszíthet!
„Egész nap Cyril Despres-vel mentem, örülök, hogy komolyabb probléma nélkül megérkeztünk – nyilatkozta Coma. – Persze, apró hibák mindig vannak, ma például nehezen találtuk az egyik WP-t, de jól éreztem magam a motoron. Szombaton még 150 kilométert kell megtenni, úgyhogy nem lazíthatok, ugyanúgy koncentrálok, ahogy eddig.” Bort egyébként a 68. lett, 2:29:35 órás hátránnyal, s a második pozícióból a hetedikre esett vissza.
„Elektronikai gondjaim voltak, az akkumulátor bedöglött. Már annak is örülhetek, hogy egyáltalán kijöttem a szelektívről – bosszankodott Barreda Bort. – Minden elveszett, de azért megpróbálom befejezni a ralit.” A vajdasági Saghmeister Gábornak és Dési Jánosnak viszont viszonylag nyugalmas napja volt: a szabadkai versenyző az 56., Dési az 57. időt érte el, az összetettben az 53. és az 52. pozíció az övék.
A quadosoknál a chilei Ignacio Casale 2014-ben már a hatodik részsikerét ünnepelhette, közel másfél órával előzi meg a lengyel Rafal Sonikot, azaz minden bizonnyal teljesül az álma: az országából elsőként nyer Dakart.
„Most már nincs sok hátra a célig. Nagyon közel vagyok a győzelemhez, de még nincs vége. Ne felejtsük el, ez a Dakar – próbált óvatosa fogalmazni Casale. – Holnap ünnepelni akarok, úgy szeretném adni az interjúkat a célban, hogy nyertem. Hihetetlen az elmúlt két hét, nagyon boldog vagyok, s remélem, az is maradok.”
A kamionosoknál a holland Gerard de Rooy mindent megtett, hogy visszavegye az általa a második naptól egészen csütörtök estig birtokolt „aranyérmes” helyet, de a terve nem jött össze. Mindössze 31 másodperccel volt gyorsabb az orosz Andrej Karginovnál, így a szombati, utolsó 157 km-en 7:25 percet kellene ledolgoznia. Valljuk be őszintén: lehetetlennek tűnik.
„Gyorsak voltunk, a homokos részen is jól mentünk. Ennek ellenére csak fél percet nyertünk háromszázötven kilométeren. Nem sok, de legalább a lelkünknek jót tett valamelyest – mondta De Rooy. – A hátrányunk jelentős, ám egy defekt mindent megváltoztathat. Ha viszont nem történik semmi rendkívüli…”
Karginov nyilván az utóbbi forgatókönyvben bízik. „Kifejezetten egyszerű, gyors szakasz volt a dűnékig, ám ott elkezdtem idegeskedni, mivel tudtam, ha elakadunk, rossz irányt választunk, akkor elveszíthetjük az előnyünket – ismerte el a Kamaz-pilóta. – Ám szerencsére minden rendben ment, úgyhogy, most már elmondhatom, ez egy jó nap volt.”
(El Salvador-La Serena, az össztáv 699 kilométer, a szelektív szakasz hossza 350 km). 
Motor: 1. Cyril Despres (francia, Yamaha) 3:58:18 óra, 2. Marc Coma (spanyol, KTM) 2:17 perc hátrány, 3. Olivier Pain (francia, Yamaha) 5:53 p h., 57. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 1:36:50 Ó H.
Quad: 1. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 5:05:08, 2. Sebastian Husseini (holland, Honda) 5:05 p h., 3. Szergej Karjakin (orosz, Yamaha) 17:13 p h.
Autó: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 3:38:19, 2. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 3:38 p h., 3. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, Mini) 5:58 p h.
Kamion: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 4:10:24, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 31 mp h., 2. Eduard Nyikolajev, Jevgyenyij Jakovjev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 3:18 p h.

A befutó: La Serena-Valparaíso, és a végeredmény
A chilei Casale (Yamaha) quaddal, a spanyol Coma (KTM) motorral, a szintén spanyol Roma (Mini) autóval nyerte meg a 2014-es Dakart. Utóbbi a második diadalát ünnepelheti, hiszen tíz esztendeje két keréken ért fel a világ legnehezebb terepviadalán a csúcsra.
Roma egyébként 26 másodperces hátrányban volt a rajt előtt a francia Peterhansellel (Mini) szemben, de az utolsó 157 kilométeren ezt ledolgozta, sőt végül 5:38 perccel diadalmaskodott. A szakaszon a dél-afrikai De Villiers (Toyota) volt a leggyorsabb.
A motorosoknál Dési (KTM) és a vajdasági Saghmeister (KTM) is teljesítette a 2014-es Dakart, előbbi 53., a szabadkai versenyző 52. lett az összetettben.
Az autósoknál az UNIQA Sandlander Team egysége, a Sebestyén Sándor, Bognár József, Ungvári Miklós (Toyota) trió 41 km megtétele után az 55. pozícióban halad.
Marc Coma negyedszer diadalmaskodott. A spanyol KTM-versenyző ugyan csak 18. lett a dél-amerikai viadal utolsó, 157 kilométeres szelektívjén, de összetettben magabiztosan nyert.A szelektíven a spanyol Barreda Bort (Honda) volt a leggyorsabb. Dési (KTM) és a vajdasági Saghmeister (KTM) is teljesítette a futamot: előbbi 53., a szabadkai versenyző az 57. lett, az összetettbeli pozíciójuk 53. és 52. hely.


Kérdéses volt, hogy a kamionosoknál Karginov vagy De Rooy nyerte a 2014-es Dakart. Eldőlt, hogy az orosz Kamaz-pilóta. S, hogy mi okozott zűrzavart? Az időeredmények alapján az Ivecóval versenyző holland nem csak ledolgozta több, mint 7 perces hátrányát, de összesítésben meg is előzte a napnak az élről nekivágó vetélytársát, ám kiderült, akadályozták az oroszt. Történt ugyanis, hogy a szakasz azon részén, ahol De Rooy már áthaladt, baleset volt, s a helyszínen, a szűk úton feltorlódott a sor, például Karginov is beragadt. Az elvesztegetett idejét végül jóváírták, így Dakar-győztesként fogadhatta a gratulációkat.


Az összetett végeredménye:
1. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, Mini) 50:44:58 óra
2. Stéphane Peterhansel, Jean Paul Cottret (francia, Mini) 5:38 p h.
3. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 56:52 p h.

motorok:
1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 1:59:44 óra
2. Olivier Pain (francia, Yamaha) 40 mp h.
3. Helder Rodrigues (portugál, Honda) 1:23 p h.

forrás: dakarklub.hu