216. Dakar 2014 az első "félidő"



Túl vagyunk a 2014-es Dakar ralli felén, ezért készítettem egy összefoglalást a félidőről.

174 motoros vág neki így a 14 napon át tartó küzdelemnek, amely során 8750 kilométert kell teljesíteniük.









Az idei program:
január 5.: Rosario-San Luis - mindenkinek 809 km/ebből 180 km a mért szakasz
január 6.: San Luis-San Rafael - motor, quad 724 km/359 km, autó 798 km/433 km, kamion 765 km/400 km
január 7: San Rafael-San Juan - motor, quad 665 km/373 km, autó, kamion 596 km/301 km
január 8.: San Juan-Chilecito - motor, quad 563 km/353 km, autó, kamion 868 km/ 657 km
január 9.: Chilecito-Tucumán - mindenkinek 911 km/527 km
január 10.: Tucumán-Salta - motor, quad 464 km/400 km, autó 694 km/424 km, kamion 550 km/156 km
január 11.: pihenőnap
január 12.: Salta-Salta/Uyuni - motor, quad 782 km/409 km, autó 763 km/533 km, kamion 755 km/525 km
január 13.: Salta/Uyuni-Calama - motor, quad 692 km/ 462 km, autó, kamion 812 km/302 km
január 14.: Calama-Iquique - mindenkinek 451 km/422 km
január 15.: Iquique-Antofagasta - mindenkinek 689 km/631 km
január 16.: Antofagasta-El Salvador - mindenkinek 749 km/605 km
január 17.: El Salvador-La Serena - mindenkinek 699 km/350 km
január 18.: La Serena-Valparaíso - mindenkinek 535 km/157 km

Az utóbbi tíz év motoros győztesei:
2003: Richard Sainct (francia)
2004: Nani Roma (spanyol)
2005: Cyril Despres (francia)
2006: Marc Coma (spanyol)
2007: Despres
2008: elmaradt
2009: Coma
2010: Despres
2011: Coma
2012: Despres
2013: Despres

Képek az első hét napról

1. nap
Az utolsók között rajtolva a TOP10-be érkezett Somfai Mátyás a Dakar első napján. Az UNIQA Sandlander Team quadosa a kilencedik lett a Rosario és San Luis közötti 809 kilométeres szakaszon, ami minden idők legjobb magyar motoros szelektív eredménye. Sebestyén Sándorék kalandba keveredtek Robby Gordonnal: közel 30 kilométeren vontatták az amerikai sztárpilótát.
„Ez nem az a ’kávéház’, amit megszoktunk, itt mindenki vérre ment az előzésekkel. Mivel még nincs Dakaros múltam, elég hátulról indultam és 180 kilométeres mért szakaszon húsz kilométert leszámítva mindenhol óriási por volt. A legnehezebb feladat az előzés volt, elég szűk helyeken mentünk, ahol viszont szélesedett az út, ott gyorsabb is volt és azért volt nehezebb feltörni. Azt a csapatutasítást kaptam, hogy próbáljak a mezőny első harmadába kerülni, nos, ez megtörtént” – jegyezte meg Somfai Mátyás, hozzátéve: a következő napok taktikája, hogy nincs taktika, egyik napról a másikra kell koncentrálnia.A versenyző szerint a quad hibátlanul működött és ő is tartotta magát a jól bevett szokáshoz, nem vállalt nagyobb rizikót sehol. Kockázatot a Sandlander autós triója sem vállalt, kalandban azonban volt része. „Megláttuk Robby Gordonékat, ahogy állnak a szelektíven és megkérdeztük, tudunk-e segíteni. Nagyon megörült nekünk és 28 kilométeren keresztül húztuk őket a célig. Ennek ellenére úgy érzem, nem vesztettünk sok időt a segítségnyújtással és jó időt tudtunk menni” – mesélte Sebestyén Sándor.

(Rosario-San Luis, az össztáv 809 kilométer, a szelektív szakasz hossza 180 km).
Motor: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 2:25:31 óra, 2. Marc Coma (spanyol, KTM) 37 másodperc hátrány, 3. Cyril Despres (francia, Yamaha) 1:40 perc h., …104. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 39:31 p.h.

Quad: 1. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 2:38:41, 2. Marcos Patronelli (argentin, Yamaha) 21 mp h., 3. Lucas Bonetto (argentin, Honda) 1:17 p h., …9. SOMFAI MÁTYÁS (MAGYAR, E-ATV) 12:50 P H.
Autó: 1. Carlos Sousa, Miguel Ramalho (portugál, Haval) 2:20:36, 2. Orlando Terranova, Paulo Fiuza (argentin, Mini) 11 mp h., 3. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 47 mp h., …112. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 1:14:33 ÓRA H.
Kamion: 1. Ajrat Margyejev, Ajdar Beljajev, Ajrat Israfilov (orosz, Kamaz) 2:42:52, 2. Ales Loprais, Serge Bruynkens, Radim Pustejovsky (cseh, belga, cseh, Tatra) 10 mp h., 3. Marcel van Vliet, Marcel Pronk, Artur Klein (holland, holland, német, MAN) 21 mp h.

2. nap Kezdődnek a dűnék
A 2014-es Dakar-rali második szelektív szakaszán volt gyors rész, de akadt bőven homok is és az úgynevezett szürke dűnék állták a versenyzők úját. Egy nehéz nap krónikája. A 304 kilométeres összekötő után a motorosokra és a quadosokra 359 km-es mért rész várt. Ami a kategória magyar tagjait illeti. Az UNIQA Sandlander Team színeiben induló Somfai Mátyás a vasárnapi nyitányon a szenzációs kilencedik helyet szerezte meg, de hétfőn technikai gondja adódott. Tönkrement a quadjában az AC-pumpa, s ugyan a reménytelen helyzetben is kitartva, hősies küzdelemben tovább tudott menni – a hátán lévő kétliteres ivóflaskát tölti tele üzemanyaggal, s így próbálja adagolni a benzint a motornak –, de egyelőre nem teljesítette a távot. Az egyik német csapattal induló Dési János a 70. lett a motorosok között és az összetettben a 76. pozíciót foglalja el.
A quadosoknál a címvédő, argentin Marcos Patronelli győzött, s két nap után a mezőny élére állt. „Változatos terep, nehéz nap. Ez már igazi dakaros szelektív volt, valóban elkezdődött a futam – mondta Patronelli. – Volt egy kis gondom a guminyomással, a dűnékkel meggyűlt a bajom, bevallom őszintén, én lepődtem meg a legjobban, hogy első lettem. Abban viszont biztos vagyok, az összetett sorrendben sok minden megváltozik és nem csak a kategóriánkban.”
A motorosoknál meglepetésre a brit Sam Sunderland bizonyult a leggyorsabbnak.
(San Luis-San Rafael, motor/quad: az össztáv 663 kilométer, a szelektív szakasz hossza 359 km; autó: az össztáv 737 kilométer, a szelektív szakasz hossza 433 km; kamion: az össztáv 704 kilométer, a szelektív szakasz hossza 400 km). Motor: 1. Sam Sunderland (brit, Honda) 3:42:10 óra, 2. Franciasco López Contardo (chilei, KTM) 39 másodperc hátrány, 3. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 2 perc h., …70. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 1:33:04 ÓRA H.
Quad: 1. Marcos Patronelli (argentin, Yamaha) 4:40:37, 2. Lucas Bonetto (argentin, Honda) 2:54 p h., 3. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 4:54 p h.
Autó: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 3:52:05, 2. Carlos Sainz, Timo Gottschalk (spanyol, német, SMG) 46 mp h., 3. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 5:34 p h.
Kamion: 1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev (orosz, Kamaz) 4:11:37, 2. Marcel van Vliet, Marcel Pronk, Artur Klein (holland, holland, német, MAN) 1:49 p h., 3. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 9:12 p h.

3. nap Jönnek az Andok hegyi
Az élmezőny sorrendjét is alaposan átrendezte ez a szakasz. Kezdődött azzal, hogy a szervezők az esőzések miatt lerövidítették a pályákat, majd menet közben úgy döntöttek, csak a motorosok/quadosok helyzetén „könnyítenek”, az autósok/kamionosok változatlan útvonalon száguldhatnak. Mivel 4300 méter fölé is mentek a résztvevők, sokan „hegymászósnak” keresztelték el a napot. A motorosoknál tovább tart a Honda fölénye, hiszen a harmadik szelektíven a harmadik sikert ünnepelhette a márka – immáron a másodikat Joan Barreda Bort. A spanyol vezet az összetettben is.

(San Rafael-San Juan, motor/quad: az össztáv 665 kilométer, a szelektív szakasz hossza 373 (-130) km; autó/kamion: az össztáv 595 kilométer, a szelektív szakasz hossza 245 km). Motor: 1. Joan Barreda Bort (spanyol, Honda) 3:47:03 óra, 2. Cyril Despres (francia, Yamaha) 4:41 perc hátrány, 3. Marc Coma (spanyol, KTM) 6:56 p h., …49. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 1:54:35 ÓRA H.
Quad: 1. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 4:58:00, 2. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 3:58 p h., 3. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 4:02 p h.,
Autó: 1. Nani Roma, Michel Perin (spanyol, francia, Mini) 2:58:52, 2. Krzysztof Holowczyc, Konsztantyin Zsilcov (lengyel, orosz, Mini) 1.07 p h., 3. Leeroy Poulter, Robert Howie (dél-afrikai, Toyota) 3:19 p h. …79. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 1:42:41 ÓRA H.
Kamion: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 3:21:29, 2. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 2:42 p h., 3. Ales Loprais, Serge Bruynkens, Radim Pustejovsky (cseh, belga, cseh, Tatra) 4:54 p h.

4. nap
Kaotikus speciál, több baleset a quadosoknál, műszaki hibák. A maratoni szakasz második napja. Az éjszaka a versenyzők nem kaphattak támogatást a csapattól, egyedül kellett elvégezniük a szervizelést. Rengetegen küzdöttek a lekopott gumiabroncsok miatt.

(San Juan-Chilecito, motor/quad: az össztáv 562 kilométer, a szelektív szakasz hossza 352 km; autó/kamion: az össztáv 867 kilométer, a szelektív szakasz hossza 657 km).
Motor: 1. Juan Pedrero Garcia (spanyol, Sherco) 5:29:13 óra, 2. Francisco López Contardo (chilei, KTM) 29 másodperc hátrány, 3. Marc Coma (spanyol, KTM) 3:10 perc h., …44. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 1:45:07 ÓRA H.
Quad: 1. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 7:15:31, 2. Sebastian Husseini (holland, Honda) 12:05 p h., 3. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 13:33 p h.
Autó: 1. Carlos Sainz, Timo Gottschalk (spanyol, német, SMG) 5:20:32, 2. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 6:04 p h., 3. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 8:58 p h., …56. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 3:07:51 ÓRA H.
Kamion: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 6:06:40, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 1:31 p h., 3. Eduard Nyikolajev, Jevgyenyij Jakovjev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 9:04 p h.

5. nap
Ez pokoli szakasz volt, ahogy a szervezők jósolták! Alapos változásokat hozott az élmezőnyben is, a versenyzőket megtréfálta a homok, a meleg és a navigáció. Ezen a szakaszon újra összeengedték a kategóriák résztvevőit, vagyis mindenki azonos pályán haladt. Aztán a terv egy kicsit megváltozott: a két részre bontott szelektívnek biztonsági okokból csak az első felét teljesítették a motorosok és a quadosok, de az autósok, valamint a kamionosok is rövidített pályán száguldottak.
A motorosoknál a spanyol Marc Coma volt a legnagyobb nyertes, s nem csak azért, mert az első helyen végzett. A KTM-pilóta 44 perccel előzte meg az összetettben eddig vezető honfitársát, Joan Barreda Bortot, majd’ 45 perccel a francia Cyril Desprest és 51 minutummal a chilei Francisco López Contardót. Az abszolút értékelésben is hasonló, tehát megnyugtató az előnye a háromszoros Dakar-bajnoknak, aki 2013-ban sérülése miatt nem tudott elrajtolni. Sőt, a szerencse is mellette állt: amikor észlelte, hogy baj van a gépével, néhány pillanat múlva bejelentették, törlik a szakasz második felét. Despresnek melegedett a motorja, de el is tévedt, ahogy López Contardo és az üzemanyag-gondokkal küzdő Barreda Bort is – a magyar Dési János viszont túl van egy újabb megerőltető szakaszon és a 75. pozícióban zárt.

(Chilecito-Tucumán, motor/quad: az össztáv 912 kilométer, a szelektív szakasz hossza 211 km; autó/kamion: az össztáv 912 kilométer, a szelektív szakasz hossza 458 km).
Motor: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 3:02:08 óra, 2. Jordi Viladoms (spanyol, KTM) 12:54 perc hátrány, 3. Kuba Przygonski (lengyel, KTM) 22:45 p h., …75. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 3:51:04 ÓRA H.
Quad: 1. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 3:53:48, 2. Ignacio Casale (chilei, Yamaha) 1:21 p h., 3. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 42:14 p h.
Autó: 1. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, Mini) 4:27:01, 2. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 4:20 p h., 3. Robby Gordon, Kellon Walch (amerikai, Hummer) 20:12 p h., …52. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 4:02:58 ÓRA H.
Kamion: 1. Dmitrij Sotnyikov, Vjacseszlav Mizukajev, Andrej Aferin (orosz, Kamaz) 4:47:46, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 2:56 p h., 3. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 12:07 p h.



6. nap
Miközben a pilóták száguldottak a minél jobb időeredményekért, szomorú hír látott napvilágot. Reggel a szervizkamionjában holtan találták meg a 49 esztendős belga Eric Palantét, aki tizenegyedik alkalommal vágott neki a világ legnehezebb és leghosszabb terepralifutamának és négyszer célba is ért. 

A tragédia oka egyelőre ismeretlen, a hatóság vizsgálatot indított az ügyben. Az biztos, hogy vészjelzés nem érkezett az ötgyermekes pilótától és vize is volt elegendő. Ám ezzel még nem volt vége a tragédiáknak. Még csütörtökön, halálos baleset is történt. Miközben az ötödik szakaszon a mezőnyt követte, szakadékba zuhant és meghalt két argentin újságíró a Chilecito és Tucumán közötti részen, Cuesta del Clavijo település közelében. Az elhunyt Daniel Eduardo D'Ambrosio és Agustín Ignacio Mina mellett a teherautó utasa volt egy harmadik argentin és egy perui fotóriporter is, őket kórházba szállították. A rendőrség nyomozást indított, hogy kiderítse a tragédia körülményeit. S, akkor a küzdelemről. A motorosoknál a francia Alain Duclos nyert, nyolc évvel azután, hogy megszerezte élete első győzelmét Bamakóban. A pilóta 2000-ben indult először a Dakaron, azóta összesen tizenegyszer próbálta teljesíteni a távot és nyolcszor sikerrel is járt, sőt 2006-ban hetedik, 2010-ben hatodik volt. Most a Shercótól kapott lehetőséget, s bár a szakértők nem vártak kimagasló eredményeket a márkától, a francia meglepő diadala azt jelzi, jó munkát végez a csapat.

(Tucumán-Salta, motor/quad: az össztáv 465 kilométer, a szelektív szakasz hossza 400 km; autó: az össztáv 694 kilométer, a szelektív szakasz hossza 424 km; kamion: az össztáv 550 kilométer, a szelektív szakasz hossza 156 km). 
Motor: 1. Alain Duclos (francia, Sherco) 4:21:34 óra, 2. Marc Coma (spanyol, KTM) 1:15 perc hátrány, 3. Michael Metge (francia, Yamaha) 1:49 p ., …58. DÉSI JÁNOS (MAGYAR, KTM) 1:10:33 ÓRA H.
Quad: 1. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 4:57:43, 2. Sergio Lafuente (uruguayi, Yamaha) 54 másodperc h., 3. Victor Manuel Gallegos Lozic (chilei, Honda) 3:43 p h.
Autó: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mini) 2:42:58, 2. Nasszer al-Attijah, Lucas Cruz (katari, spanyol, Mini) 2:43 p h., 3. Orlando Terranova, Paulo Fiuza (argentin, portugál, Mini) 5:20 p h., ...56. SEBESTYÉN SÁNDOR, BOGNÁR JÓZSEF, UNGVÁRI MIKLÓS (MAGYAR, TOYOTA) 1:08:2 Ó H.
Kamion: 1. Pieter Versluis, Jurgen Damen, Henricus Schuurmans (holland, belga, holland, MAN) 1:52:55, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 1:11 p h., 3. Marcel van Vliet, Marcel Pronk, Artur Klein (holland, holland, német, MAN) 1:36 p h.

7. nap pihenőnap és utána átlépnek Bolíviába!

Az összetett állás: 
Motor: 1. Coma 26:40:44, 2. Barreda Bort 38:14 p h., 3. Jordi Viladoms (spanyol, KTM) 1:16:03 ó h., …57. DÉSI 12:22:39 Ó H. (1:01 PERC BÜNTETÉS).
Quad: 1. Casale 33:21:02 (1 óra büntetés), 2. Lafuente 6:15 p h. (1 óra büntetés), 3. Rafal Sonik (lengyel, Yamaha) 29:52 p h. (1 óra büntetés).
Autó: 1. Nani Roma, Michel Périn (spanyol, francia, Mini) 27:03:52, 2. Peterhansel, Cottret 31:53 p h., 3. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota) 48:23 p h., ...50. SEBESTYÉN, BOGNÁR, UNGVÁRI 16:49:49 Ó H.
Kamion: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald (holland, belga, holland, Iveco) 28:21:42, 2. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Gyevjatkin (orosz, Kamaz) 37:50 p h. (30 másodperc büntetés), 3. Eduard Nyikolajev, Jevgyenyij Jakovjev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 1:03:08 ó h. (5 perc büntetés).
forrás: dakarklub.hu