207. Bukócső vagy bukógomba?

Azt hiszem, nem is kell túlragoznom miért jó, ha van bukócsövünk vagy bukógombánk. A motor árát mindannyian kifizettük, ezért az utolsó dolog lenne az, hogy a földön fekve, összetörve, karcosan szeretnénk látni a gépünket. 

Ennek elkerülése érdekében jó, ha van a motorunkon valamiféle, az út és a jármű közötti "fizikai kapcsolatot" csillapító eszköz. Ez lehet bukócső vagy bukógomba, és tengelygomba. Pszichésen és fizikailag is megteszik a hatásukat. Első a biztonság, utána a látvány!


Elsőként a bukócsövet ajánlanám figyelmetekbe.
Induljunk ki abból, hogy egy oldaldekni többe kerül, mint maga a bukócső, és általában nem csak az szokott sérülni ha eldobod a vasat.

Azt szokták mondani, hogy két féle motor létezik jelenleg a világon:
  • Az első: már megtört, mert eldőlt, vagy elestek vele.
  • A második ami majd ezután fog.
Eltört bukócső



A gond az ilyen jelegű baleseteknél, mikor nem csak apró karcok jelentkeznek, hanem az ütődés kihat a blokkra is. 








Damaged Motorbike A Motorcycle Adventure On Northern Thailands Mae Hong Son LoopA megsérült blokkal, amiből letört ez az, vagy elfolyt az olaj, már nem ajánlatos közlekedni. Ilyenkor jön a nagy kérdés, hogy hogyan juttatom haza a motoromat, és persze magamat.






A piacon és a neten fellelhető jópár házi, és gyári csőszerkezet is, íme néhány példa:

Sérült bukócső
Képzeljük el mennyire sérült volna a blokk ha így néz ki a bukócsövünk: 












Bukókeretből van gyári, utángyártott (Givi, Kappa, SW-Motech, Puig, Fehling), és házi készítésű.  
Egyik fő szempont a védelem, másik az akadályoztatás. Ez utóbbin azt értem, hogy elég kellemetlen, ha azért csúszik ki a motor a kanyarban, mert leért a bukócső! Ha magunk készítjük a bukókeretet figyeljünk oda, hogy a cső aljának nagy mértékű kilógása azt fogja eredményezni, hogy a kanyarban az ér le elsőként, és kiemeli az első kereket!

Szóval figyelni kell nehogy a bukócső miatt legyen az esés.

Idomos motoroknál a bukógomba nyújt védelmet. Itt jegyezném meg, hogy csak azoknál a motoroknál ajánlatos a bukógomba, ahol nem lehet bukócsövet felrakni.
Csúszásnál másodpercenként százezer forint kopik a motorról – tartja a mondás. A kárt az X-PAD csillapítófejes bukógombájával minimalizálhatjuk, ami rugós szerkezetének köszönhetően elnyeli az esés energiáját, így kisebb eséllyel sérül a váz. 

Ha két lehetőség közül választani lehet, akkor inkább a bukócső. A "jó minőségű Magyar utakon" a bukócsővel szerelt motor még a kátyukon is átcsúszik, de a bukógomba elakad benne, és elferdítheti, akár el is törheti a vázat!




Egy ekkora váz-sérülést simán elkerülhettünk volna egy bukógombával.
Enyhén, de sérült a váz
Volt eset akinél a bukógomba beszakította a deknit, és így a túráról hazafelé már nem motorral jöttek.

Ha már bekövetkezett a baj, legalább minimalizáljuk a károkat. Szokták mondani, hogy fejben dől el minden, igaz ez a dőlésszögre is a kanyarban. Az érzés, hogy tudjuk, ha elkottázzuk, akkor is csak egy kicsit megkarcolódik a bukócső, na az megfizethetetlen! Így bátrabbak lehetünk az íveken, de soha se veszítsük szem elől, hogy nem pályán vagyunk, ahol van bukótér, hanem közúton, ahol szalagkorlát, facsemete, és szembejövők is előfordulhatnak.

tengelygombák is hasznosak lehetnek, mert az: 
Tengelygomba

- első tengely
- hátsó tengely (vagy lábtartó)
- bukócső (vagy bukógomba)
háromszög találkoznak a talajjal egy eldőlés, vagy kicsúszás alkalmával.