Azt hiszem, nem is kell túlragoznom miért jó, ha van bukócsövünk vagy bukógombánk. A motor árát mindannyian kifizettük, ezért az utolsó dolog lenne az, hogy a földön fekve, összetörve, karcosan szeretnénk látni a gépünket.
Ennek elkerülése érdekében jó, ha van a motorunkon valamiféle, az út és a jármű közötti "fizikai kapcsolatot" csillapító eszköz. Ez lehet bukócső vagy bukógomba, és tengelygomba. Pszichésen és fizikailag is megteszik a hatásukat. Első a biztonság, utána a látvány!
Elsőként a bukócsövet ajánlanám figyelmetekbe.
Induljunk ki abból, hogy egy oldaldekni többe kerül, mint maga a bukócső, és általában nem csak az szokott sérülni ha eldobod a vasat.
Azt szokták mondani, hogy két féle motor létezik jelenleg a világon:
- Az első: már megtört, mert eldőlt, vagy elestek vele.
- A második ami majd ezután fog.
A gond az ilyen jelegű baleseteknél, mikor nem csak apró karcok jelentkeznek, hanem az ütődés kihat a blokkra is.
A piacon és a neten fellelhető jópár házi, és gyári csőszerkezet is, íme néhány példa:

![]() |
Sérült bukócső |
Képzeljük el mennyire sérült volna a blokk ha így néz ki a bukócsövünk:
Bukókeretből van gyári, utángyártott (Givi, Kappa, SW-Motech, Puig, Fehling), és házi készítésű.
Egyik fő szempont a védelem, másik az akadályoztatás. Ez utóbbin azt értem, hogy elég kellemetlen, ha azért csúszik ki a motor a kanyarban, mert leért a bukócső! Ha magunk készítjük a bukókeretet figyeljünk oda, hogy a cső aljának nagy mértékű kilógása azt fogja eredményezni, hogy a kanyarban az ér le elsőként, és kiemeli az első kereket!
Szóval figyelni kell nehogy a bukócső miatt legyen az esés.
Idomos motoroknál a bukógomba nyújt védelmet. Itt jegyezném meg, hogy csak azoknál a motoroknál ajánlatos a bukógomba, ahol nem lehet bukócsövet felrakni.

Csúszásnál másodpercenként százezer forint kopik a motorról – tartja a mondás. A kárt az X-PAD csillapítófejes bukógombájával minimalizálhatjuk, ami rugós szerkezetének köszönhetően elnyeli az esés energiáját, így kisebb eséllyel sérül a váz.

Egy ekkora váz-sérülést simán elkerülhettünk volna egy bukógombával.
Volt eset akinél a bukógomba beszakította a deknit, és így a túráról hazafelé már nem motorral jöttek.
Egy ekkora váz-sérülést simán elkerülhettünk volna egy bukógombával.
Enyhén, de sérült a váz |
Ha már bekövetkezett a baj, legalább minimalizáljuk a károkat. Szokták mondani, hogy fejben dől el minden, igaz ez a dőlésszögre is a kanyarban. Az érzés, hogy tudjuk, ha elkottázzuk, akkor is csak egy kicsit megkarcolódik a bukócső, na az megfizethetetlen! Így bátrabbak lehetünk az íveken, de soha se veszítsük szem elől, hogy nem pályán vagyunk, ahol van bukótér, hanem közúton, ahol szalagkorlát, facsemete, és szembejövők is előfordulhatnak.
A tengelygombák is hasznosak lehetnek, mert az:
Ha már bekövetkezett a baj, legalább minimalizáljuk a károkat. Szokták mondani, hogy fejben dől el minden, igaz ez a dőlésszögre is a kanyarban. Az érzés, hogy tudjuk, ha elkottázzuk, akkor is csak egy kicsit megkarcolódik a bukócső, na az megfizethetetlen! Így bátrabbak lehetünk az íveken, de soha se veszítsük szem elől, hogy nem pályán vagyunk, ahol van bukótér, hanem közúton, ahol szalagkorlát, facsemete, és szembejövők is előfordulhatnak.
A tengelygombák is hasznosak lehetnek, mert az:
![]() |
Tengelygomba |
- első tengely
- hátsó tengely (vagy lábtartó)
- bukócső (vagy bukógomba)
háromszög találkoznak a talajjal egy eldőlés, vagy kicsúszás alkalmával.