116. A félszemű Yamahák gyógyítása

Bizonyára többetekben felmerült már a kérdés, miért csak az egyik oldali első lámpa világít tompított üzemmódban általában a Yamahákon? Így van ez az FZ6-S Fazeren is. Eléggé furcsa ezt a kivitel, és semmi nem indokolja , hogy kacsintós legyen. 
Szemből a félszemű 
Oldalról csak a kis helyzetjelző pislákol 
Az egyetlen előny, ha velünk szemben közeledik egy márkatársunk, hogy felismerjük messziről a félszeműt. A lenti lírásban egy egyszerű kis műtéttel segíthetünk a betegen, és visszaadhatjuk neki azt, amit a Yamaha mérnökei elvettek tőle.

Három fórumtársam leírását osztom meg veletek, választhattok akinek amelyik szimpatikus, annak áll neki.

Gugger 
Sziasztok, ez év augusztusban csatlakoztam a Fazer tulajdonosok népes táborához. Az előbb olvasgattam a dupla tompított leírást. Én az alábbit találtam és ezek szerint szeretném a sajátomat megcsinálni.

1. http://www.fz6-forum.com/forum...


2. http://www.fz6-forum.com/forum...


3. http://www.fz6-forum.com/forum...

Elvileg relék nélkül, mindössze egyetlen tyúkbél segítségével meg lehet csinálni a módosítást. Gondoltam megosztom, hátha valakinek segítségére lesz. Üdv mindenkinek: Gugger
---------------------------------------------------------------------------

krisztianfz6
A fazer.tvn. hu oldalon ez volt a leírás. Nekem így van bekötve, és a képeket is én készítettem. Nem fog vakítani a most nem világító tompított ha be lesz kötve. Dupla tompított fény az FZ6 típusra:
www.fazer.tvn.hu/gallery/cikk/...

A beavatkozás végeredménye , hogy a H4-es izzó is tompítottan világít a H7-es társaságában, fénykürt vagy reflektorra kapcsoláskor a H4-es tompított elalszik.
Hozzávalók:
1; 1 db autókhoz használatos 12V 40A -os világítás relé csak az 5 kivezetéses kivitel a megfelelő www.fazer.tvn.hu/gallery/cikk/...

2; 1 db csatlakozó a H4-es izzóra (mivel a gyári csatiból hiányzik a tompítotthoz a saru) köszi Yamaha a spórolást! www.fazer.tvn.hu/gallery/cikk/...

3; Kb 20 cm 6mm-es zsugorcső + 80cm 1.5mm-es sodrott vezeték (ezen kapja a feszültséget az izzó)
4; 4db 6.3-as csúszósaru a relé lábaira, vagy egy reléfoglalat.
5; Forrasztó páka , forrasztó ón.
A fejidom bal oldali bontható része alatt kell a vezetékeket csatlakoztatni.
A képen látható csatlakozó kimeneti oldalán a három kábelen ( FEKETE-ZÖLD , FEKETE , FEKETE-SÁRGA ), kell eltávolítani a szigetelést kb. 5mm hosszan, ide kell forrasztani három db 10cm-es vezetéket.
www.fazer.tvn.hu/gallery/cikk/...

www.fazer.tvn.hu/gallery/cikk/...

A relé kivezetések a következő szabványos jelöléssel vannak ellátva, és a hozzá csatlakoztatandó vezetékek:
-85.----------------fekete (középső) vezeték
-86-----------------fekete-sárga vezeték
-30-----------------fekete-zöld vezeték
-87/a--------------50cm hosszú vezetéket a H4-es izzó középső lábára (tompított csatlakozó)
Ha veszed a fáradtságot akkor a csatlakozóból ki lehet húzni a sarut , és a zsugorcsövet rá tudod húzni a vezetékre, kicsit macerás de így profi és vízhatlan lesz a kötés.
--------------------------------------------------------------

rhinoeli
No akkor egy kis segítség a félszemű Fazerek dupla-tompítottra való átalakításához. (JAVÍTOTT VERZIÓ) Azt tudni kell, hogy a távolsági lámpabúra vetítési szöge és profilja más, mint a tompítotté, így több, mint valószínű, hogy az átalakítás valamennyire vakítani fogja a szembejövőket!
Feltételezem, hogy az olvasó rendelkezik alapszintű elektronikai és barkács-ismeretekkel. A hozzá-nemértésből származó anyagi és egészségi károkért felelősséget nem vállalok, avagy "use it on your own risk"! Azért megpróbálom szájbarágósan. Az alábbi leírás a régi és az újabb típusú motorokra is vonatkozik, eltérés azonban lehet a tompított izzók típusában, abban, hogy melyik oldalon melyik van, és a vezetékelés színében. Az átalakítási stratégia viszont mindegyiknél ugyanazt követi. Gyárilag tehát tompított fénynél csak az egyik lámpa világít. Itt régebbi típusú Fazerekben egy H1, újabbakban pedig H7 izzó foglal helyet. Két kivezetése van, tiszta sor.
A távolsági fényt a másik lámpában egy H4 izzó egyik izzószála adja. Ugyanis a H4 izzó két izzószálat tartalmaz. Három kivezetése van, hátulról nézve a bal oldali a test, a felső a tompított, a jobb oldali a távolsági. Ezek közül csak a test és a távolsági van gyárilag bekötve. (Az, hogy vezeték van-e a rádugós csatlakozó felső slotjában vagy nincs, változó, de ha van is, azon soha nincs áram.)
Adná magát a válasz, hogy kössük át a tompított izzó pozitívját a H4 felső kivezetéséhez, és meg van oldva a probléma. Igen ám, de ez dupla terhelést róna a vezetékre és a lámpa-kapcsolóra is.
Ezt a dupla terhelést küszöböljük ki a relés megoldással. A fogyasztók az áramot közvetlenül az akksiból kapják a relén keresztül, a relét pedig a lámpakapcsolóból jövő és a tompított izzóhoz menő eredeti vezetékekkel kapcsoljuk.
Szükséges anyagok:
- kb 2x1,5 méter vezeték legalább 1mm2 körüli keresztmetszettel (AWG 16); a színezés nem árt, ha jellemző (pl. piros, fekete)
- kábelsaruk az izzókra és a relére, 2db kábelsaru-szem az akksira link
- 2db 12V autós relé link
- 15A késes biztosíték link + opcionális tartó link
- forrasztóón, szigetelőszalag, gyorskötöző, zsugorfólia
Szükséges eszközök:
- forrasztópáka, - csípőfogó, - multiméter vagy 12V teszter ceruza
Biztonsági figyelmeztetés: a pozitív kábelsaru-szemek (a miénk és a gyári is) az akksira csak akkor legyen csatlakoztatva, ha teszteljük a rendszert. Szerelés közben NE legyenek áram alatt a vezetékek, valamint a gyújtás legyen levéve, hacsak nem akarunk disznóperzselés szagot a garázsban... Valamint tesztelés közben is, mindenféle szabad vagy szigeteletlen kábelvéget, sarut helyezzünk el úgy, hogy azok ne érintkezhessenek egymással vagy a motor fém-alkatrészeivel!
1. - Első dolgunk, hogy az áramot elvigyük az akksitól a fejidomig. Mind a pozitív, mind a negatív pólusra kábelsaru-szem. Színek értelemszerűen (piros: +).
- A pozitív vezetékbe közbeiktatjuk a késes biztosítékot. Helyileg ez lehet az akksi közelében, vagy a vezeték másik végén, a fejidomnál. Érdemes ott elhelyezni, ahol könnyen hozzáférhető, ellenőrizhető (FZS 600-nál az akksi az ülés alatt van, logikusan a biztosíték is itt kapott helyet).
- Figyeljünk rá, hogy a vezetéket úgy vezessük el, hogy az ne érintkezhessen forró (motor-) vagy mozgó (kormány-) alkatrészekkel!
2. - A relének keresünk egy víztől védett helyet a fejidomban, ahová fel tudjuk majd ragasztani/csavarozni. Innentől ide kell vonatkoztatnuk a vezetékek hosszát.
- A relé 30-as kivezetésére az akksitól jövő piros vezetéket kötjük.
- A 87-es kivezetésre egy piros "Y" vezetéket kötünk úgy, hogy a két szabad vége el kell, hogy érjen mindkét izzóhoz.
- Az akksitól jövő fekete test-vezetéket is elágaztatjuk, hogy elérje mindkét izzót.
3. - A gyári tompított izzót megszabadítjuk a csatlakozójától. Ez két vezetéket rejt magában. Az egyik ezek közül test, a másik a pozitív, amelyen akkor mérünk feszültséget, ha a lámpakapcsoló a kormányon a tompított vagy a távolsági állásban van. Általános iskolai technika órán megszerzett tudásunkkal felvértezve megmérjük, melyik-melyik, vagy a kábel színe szerint kinézhetjük a szervíz-kézikönyvből is. Igazából itt nincs tragédia, ha felcseréljük, de legyünk már elegánsak...
- A csatlakozóházat magát elválasztjuk a gyári vezetékektől, a csatlakozó vissza fog majd kerülni az izzóra az új, általunk szerelt vezetékekkel.
- A gyári testet a relé 85-ös, a pozitívat a 86-os kivezetésére kötjük.
- Itt most "látványos" dolog következik. Gyújtás rá, relét fülhöz tart, majd lámpakapcsolót felkapcsol. Ha jól csináltuk, és a relé is működik, kattanó hangot hallunk.
4. - A gyári tompított izzó csatlakozója tehát a kezünkben van vezetékek nélkül. Egyik slotjába a piros "Y" egyik vége, másikba a fekete "Y" egyik vége, majd rádugjuk a csatlakozót az izzóra.
- Gyújtás rá, lámpakapcsoló fel, a tompított izzónak illene felkapcsolnia; immár közvetlenül az akksitól kapja az áramot az eredeti, lámpakapcsolóból jövő vezetékekkel kapcsolt relén keresztül.
5. - Felmerül a probléma, hogy éjszaka van rá esély, hogy huzamosabb ideig a távolsági fényszórót is használjuk. Ilyenkor a H4 izzóban nem akarjuk, hogy mindkét izzószál világítson, mert ezzel lerövidül az izzó élettartama és talán a lámpatestet is károsíthatná.
- Ezt a problémát úgy küszöbölhetjük ki, hogy a távolsági fény felkapcsolásakor egy második relével kikapcsoljuk a H4 izzó tompított fényét.
- Most a H4 izzó csatlakozóját vesszük kézbe. A felső slotban típustól függően van vezeték vagy nincs. Ha van, kivesszük, lezárjuk, nem fog kelleni.
- Ha szemből nézünk rá a csatlakozóra (tehát belelátunk a három slotba), akkor a következőképpen néz ki a kiosztás: jobb-test, bal-távolsági, felső-tompított. Ezt ellenőrizhetjük multiméter és/vagy a szerelési könyv segítségével.
- A gyári távolsági vezetékek közé iktatjuk a második relénket (86 (+) és 85 (-))
- A relét a piros "Y" vezetékünk utolsó szabad végére kötjük a 30 kivezetésen
- A 87 kivezetésről a vezetéket a H4 csatlakozójának távolsági slotjába kötjük.
- A test-slotba a fekete "Y" vezetékünk utolsó szabad végét kötjük.
- Két legyet ütöttünk egy csapásra, ugyanis ezzel a távolsági fényünk is közvetlenül az akksiról kapja az áramot, nincs veszültségesés a gyári elöregedett vezetékrendszeren keresztül.
- Gyújtás, lámpakapcs, és ha nem csesztünk el semmit, akkor jelenleg ugyanúgy működnek a fényeink, ahogyan eddig. Tompított állásban csak a tompított, távolsági állásban a H4-nek csak a távolsági izzószála.
6. - A relénk 87a kivezetéséről egy vezetéket a csatlakozó utolsó, felső slotjába kötünk. Ez adja az áramot a H4 tompított izzószálának.
- Gyújtás, lámpakapcs, és ha nem csesztünk el semmit, akkor mindkét izzónk világít a tompított állásban.
- Távolságit is ráadjuk, így a H4 második izzószála felgyullad, az első viszont el kell, hogy aludjon!
Magyarázat: a relé 30 és 87a között akkor van összeköttetés, ha 85 és 86 között nincs áram. Tehát ha a gyári távolsági vezetéken nincs áram (nincs felkapcsolva), akkor a 30 és 87a között folyik az áram a H4 izzó tompított izzószálához. Ha távolságit felkapcsoljuk, a relé átvált 30-87-re, így a tompított izzószál nám kap áramot.
7. - Relé(ke)t rögzítjük, - Kábeleket, csatlakozásokat szigeteljük, rögzítjük
Ha valami kérdés van, vagy valamit nem írtam le egyértelműen, szívesen segítek. Jó barkácsolást!