99. Yamaha 2013: az FJR és a többiek...

2012. 10. 15.

A hónap elején megtartott kölni Intermot kiállításra a nagy japán gyártók közül a Yamaha is hozott magával újdonságokat, melyek közül a legfontosabb a népszerű túravas, az FJR1300 új generációs változata - de a kész modelleken kívül érdekes és örvendetes koncepciókkal is szolgált Iwata.

A sikeres és közkedvelt FJR esetében korántsem ráncfelvarrásról van szó, ami már a tisztességesen megújult külső alapján megjósolható. Erre a bizonyítékot az új széria technikai fejlesztései szolgáltatják: a Yamaha nagy túrázójának mostantól elektronikus gázmarkolaton keresztül parancsolhatunk és napjaink követelményeinek megfelelően különböző üzemmódok közül is válogathatunk. Szintén a mai módinak megfelelően kipörgésgátlót is kapott a vas, és transzkontinentális túragép lévén még tempomat is került a motorra.

Továbbra is a kínálat részét képezi majd a félautomata AS utónevű modell, amelyről a váltó-és a kuplungkar is "hiányzik". Újdonság azonban, hogy megálláskor az automatika magától egyesbe kapcsol, így ezt a "terhet" is levették a vállunkról. Továbbá a már említett elektronikus gázvezérlésnek köszönhetően állítólag gyorsabban vált sebességet az FJR-AS, így sportosabb élményben lehet részünk. Annál is inkább, mert a menetteljesítményekkel bizonyára nem lesz probléma: a kategória standardjának megfelelően körülbelül 150 lóerővel számolhatunk. Az elődjénél karakteresebb idomzaton kívül az FJR műszerfala és a kezelőszervek is megújultak, de ez el is várható egy "rendes" modellváltás alkalmával.
Az új FJR modernebb benyomást kelt, a plexi gombnyomásra állítható
Kölnben két, a valamivel (reméljük nem túlságosan) távolabbi jövőbe mutató koncepciót is láthattak az érdeklődők a hangvillások standján. Ezek közül az első a gyári streetfighter benyomású Moto CAGE-Six elnevezésű bringa, amely a minimáldizájn mellett robosztus (és élénk színű) bukócsövezésével hívta fel magára a figyelmet. A jelenlegi, intermotos formájában nem igazán állhatna forgalomba, de talán nem is ez a cél: egy igazi bukógombás, nagy lánckerekes gyári stuntmotor az elhagyott kifutópályákra! Bár az úszóágyazású első féknek nem biztos, hogy tetszene a rá váró igénybevétel, de a fémhálós fékcsövek kozmetikázzák valamelyest a látványt.
Ketrecharcos? A hátsó gumit reméljük nem vászonra kopva kapjuk hozzá...
A másik kölni koncepció még izgalmasabbnak mutatkozott, pedig nem is egy "kész" motorról, csupán egy blokkról van szó. A Yamaha megirigyelve a Triumph sikereit és elismerő sajtóvisszhangját, háromhengeres erőforrást prezentált a nagyközönség előtt! Egyelőre nem tudni, pontosan mikor és miben mutatkozik be a várhatóan 750 köbcentis hajtómű, de ha az angolokéhoz hasonló használhatósággal bír majd, akkor biztosan nem vesznek kárba a fejlesztéssel töltött hónapok-évek. Az új blokkot valószínűsíthetően több modellben is felhasználják majd - a motor állítólag az R1 átdolgozott, megkurtított kivitele lesz. Ha már R1: az újítás lehelletnyi szele érte csak el a hangvillás sportmotorokat az új, felnit is magába foglaló Race Blue fényezés formájában, amit az ezresen kívül az R125 és az R6-os is megkap. És ha már R6: sokan örültek volna Kölnben egy új kiadásnak, de talán majd jövőre.
Soros háromhengeres erőforrást fejleszt a Yamaha - örömmel halljuk...
A Yamaha MotoGP csapatának árnyalatában is tündököl jövőre az R6, az R1 és az R125