238. Első teleszkóp szimering és olaj csere

Motoromon a 40 ezer km-es nagy szerviznél kicseréltünk minden folyadékot - hűtővíz, fékfolyadék, motorolaj) egyedül az első teleszkópban az olaj maradt hátra. Ezt most tettük meg Petivel, és a tesómmal. Első lépésként felhúztam a porvédő gumikat, hogy megnézzem a szimeringek milyen állapotban vannak. Gondoltam ha nem ereszt egyik sem, akkor megúszom egy olajcserével a dolgot, de a menetirány szerinti bal oldali eresztett egy cseppet, és pár csepp olaj ott pihent a szimering és a porvédő között. A villaszáron még nem látszott belőle semmi, de egy 10 éves motoron a sok oldal sztenderen állás miatt, ezen már nem csodálkozhatunk. Megrendeltem a szimeringeket, és kérdezte a motoros boltban az eladó, hogy jó e polcról az olasz 6100-ért? Kérdeztem van e japán? Válasz: igen 5150-ért rendelésre. Mondom akkor nem kérdés, gondolom ezért is van az olasz a polcon... Yamaha FZ6 2004-be 43*55*11-es méretű való.
Peti barátom éppen most cserélte a sajátjában, ezért megkértem, hogy segítsen, és hozzon célszerszámokat. Egy márkatárs is megosztotta velem a szerelési lépéseket, köszönet érte, ezek után már neki is álltunk.






A szerelésnél nagy segítség, hogy van a motoron középső sztender, mert ha nincs akkor fel kell kötni valamihez az elejét. Leszereltem az első sárhányót, és a féknyergeket. A féknyergeket elkötöttem oldalra, hogy ne legyenek útban.
Ezután kikötöttem egy spanifer segítségével a hátulját, jobb híján a kocsim kerekéhez, hogy az első kerék kiszerelés után ne bukjon orra.
Az első tengelyt egy speciális toldattal lehet kilazítani, ami egy 19 mm-es hatlapfej (mint az imbusz).
Az első kerék kivétele után, már hozzáférhetőek a teleszkópok.
Az alsó 8-as imbusz csavart, kilazítás után sajnos nem lehet teljesen kitekerni, mert a belső rész elforog, ahogy ezt már előre hallottam! 
Ezután meglazítjuk a teleszkóp tetején az alumínium záróanyát vigyázva, hogy ne okozzunk rajta sérülést. Azért kell az anyát azelőtt kilazítani, hogy kivesszük a villaszárat, mert utána már nem lehet, mert elforog. Lefele kihúzzuk a villákat.
Ekkor jön a nagy segítség, a levegős kulcs, mert ezt a kis csavart, csak azzal lehet kilazítani. Ügyeljünk a rézalátétre, nehogy beleessen a kifolyó olajba.
Miután kipumpáltuk, és kicsepegtettük a régi olajat, következhet a szimering cseréje. A rögzítő gyűrűt kipattintjuk, majd erősen széthúzzuk (rántjuk, többször is, míg szétjön) a felső és alsó részt.
Ügyeljünk, hogy a rugót, és a többi alkatrészt is megfelelő sorrendben tegyük le egy rongyra, hogy a visszaépítésnél nehogy felcseréljük őket.
Emiatt a kis persely miatt (jobb kézben) kell levegőkulcsot használni, mert ő el tud forogni.
A régi szimeringet kifordítjuk a fészkéből, majd az újat megkenjük egy kis olajjal.
Összeépítjük a rugós tagokat, és jöhet a szimering bepréselés.
Célszerszámot kell itt is használnunk, hogy nehogy megsértsük a szimeringet. Erősen püföljük, amíg a helyére nem préseljük ezzel az eszközzel.

Ezután következik az új olaj betöltése 4,6 dl oldalanként. Én 
10W-s Repsol olajat töltöttem bele (köszi Peti!).
Olajmennyiségből (egy szárban) ezt írja a szervízkönyv:
Quantity (each front fork leg) 0.467 L
Vagy a teleszkópcső tetejétől mérve: Front fork leg oil level (from the top of the inner tube, with the inner tube fully compressed and without the fork spring) 134 mm (5.28 in)

Ne felejtsük el a porvédőket, majd jöhet az összeszerelés. Mindent húzzunk nyomatékra, és ellenőrizzük is le a végén még egyszer.
És végül a próbaút, amely során sokat fékeztem az első fékkel, hogy lássam hogyan viselkednek a teleszkópok. Rendben van, így mehetünk túrázni, irány Ausztria!