103. Használt teszt: Yamaha FZ6N - 2005


Aszfaltgyilkos a szelíd álarc mögött
Bodrogi Ágnes 2006. július 27.
Mindjárt sejtettem, hogy itt valamiféle szelíd álarcot öltött aszfaltgyilkosról lehet szó, aki nem kérkedik robosztus idomokkal, gigantikus légbeömlővel, túlkomplikált műszerfallal, hanem -mint azt egy vérbeli naked bike-tól elvárjuk - egyszerűen csak nagyon megy.


Boldogan vettem át a 2005-ös, 600-as Yamaha FZ6-os kulcsát, és hosszasan méregetni kezdtem a majdhogynem szív alakot formázó lámpának köszönhető barátságos ábrázatot. A forgalmi engedélybe pillantva kiderült, hogy pont az első születésnapján kaptam meg a motort. Ha valaki figyel a részletekre, mint amilyen a precízen illesztett gyémánt alakú öntött váz, a benne ülő masszív, soros négyhengeres, 16 szelepes, DOHC szelepvezérlésű blokk, és a 298 mm-es dupla első féktárcsa, melyekbe egy-egy négydugattyús Nissin féknyereg kapaszkodik, az rögtön tudja, hogy minden értelemben nehézsúlyú utcai motorral áll szemben. Kritikus szemmel kerestem a majrécsíkot az elöl 120/70-es, hátul 180/55-ös Sportmax Dunlop gumikon - mindhiába.


A FZ6 motorja az R6-os benzinbefecskendezéses blokkjára épül. A 63,1 Nm-es nyomaték a tetemes tömeg ellenére is dinamikus motorozást tesz lehetővé, és városon belül is komfortos közlekedést ígér. Az ígéret persze csak egy dolog, így rögtön faggatni kezdtem a motor tulajdonosát arról a néhány bosszantó apróságról, amiket saját motorunk iránti végtelen elfogultságunk ellenére is a fejlesztők figyelmébe ajánlunk.

Roland listája rövid, már-már kukacoskodom, hogy hibát találjunk az FZ6-on. "Mint azt minden naked bike tulajdonos megszokhatta, 100 fölött elég nagy a menetszél" - meséli Roland. "Az utólag beszerezhető alacsony plexi sajnos aszimmetrikus kidolgozású, ez pedig megtörné a motor karakteres vonalvezetését." A tulajdonosok inkább elviselik az egyenes üléspozícióból adódó mellbevágó menetszelet, mintsem hogy feladják motoruk meztelenségét.

Az egyetlen valódi kellemetlenség utas szállításakor mutatkozik meg: az FZ6-os ülésén túlzás nélkül három átlagos termetű motoros is elférne. Jelen esetben a kevesebb több lenne az igaz, hiszen a túl nagy ülés kényelmetlenné teszi az utazást a hátsó ülésen. Hosszú távon az utas feszengésének, és a "csak egy kicsit álljunk meg" típusú, hátulról érkező kéréseknek köszönhetően a vezető komfortja is csökken.

"2600 kilométer után - ahogy az ebben a kategóriában már elvárható - a kötelező szervizeken felül nem kellett a motorhoz hozzányúlni - osztja meg velünk Roland -, hibátlanul működik." A négyütemű soros blokk óraműpontossággal tartja a beállított alapfordulatszámot, a hátsó ülés alatti dupla kipufogó pedig nemcsak agresszív külsőt kölcsönöz a motornak, de a hangja elegendő egy parkolóháznyi autó riasztójának beindításához.

A kényelmes üléspozíciót elfoglalva semmilyen gondot nem jelent a motor 200 kiló feletti súlya, utassal is kényelmesen kanyarogtam a városban. Már-már bosszankodtam az utas miatt, mivel a motor erőtartalékainak köszönhetően minden apró csuklómozdulatra hangos koppanással fejelte le sisakom hátulját. A városban csak ritkán tudtam kettes fölé váltani, már így is erősen feszegettem a sebességkorlátozásokat. A motor minden fordulatszám-tartományban kellemesen nyomatékos, 7000-től 12000-ig különösen, csak kapaszkodjunk, és ügyelünk arra, hogy ne csapjon át a gurulás egykerekezésbe.

Ennek a 98 lóerőnek mégiscsak a városhatáron kívül lenne a helye - gyanítottam -, aztán néhány városon kívüli, szélesebb kanyar után már bizonyos voltam benne. Remek tapadási tulajdonságok, külön kormány-stabilizátor nélkül is kiemelkedő úttartás jellemzi az FZ6-ot.A digitális óra lehetne kontrasztosabb, erős napsütésben nehézkes a pillanatnyi sebesség leolvasása. A fordulatszámot az előre berajzolt órán digitális mutató jelzi, a motor vezérlésének precizitását pedig jól jellemzi, hogy a digitális kijelző 10-es pontosságig számmal is kijelezi az aktuális értéket.

A motor különösen nyáron, városi használatban hajlamos az ideális üzemi hőmérséklet fölé melegedni, de a vízhűtés elektronikája automatikusan megoldja a problémát. Nagy előnye az idomok hiányának, hogy a vízhűtésre rásegít a természetes léghűtés is. Hátránya, hogy egy-egy túra után kapirgálhatjuk a cserebogarakat a hűtő rácsai közül, de ez már részletkérdés.

A túlméretezett ülés problémájára visszatérve utasomnak egyetlen kritikai észrevétele akadt a próbaút után: korlátozott kapaszkodási lehetőség , ami dinamikus motorozás esetén meglehetősen fárasztó. A jól bevált tanktámasztós utaspozíció az előretolt tank miatt nem kényelmes, a hátsó kapaszkodó 100 km/h felett pedig még a leggyakorlottabb utasoknak biztonságos. Fékezésekkor az utas előrecsúszik, és szinte rányomja a vezetőt a kormányra, ami a meredekebb kanyarokba való beérkezéskor nem kellemes. A mi megoldásunk a jól tapadó motoros kesztyű lett, fél kézzel lehet a tank alján támaszkodni, másik kézzel pedig a kapaszkodót markolni.

Az éjszaka közepén értem haza az egész napos csavargásból, elégedetten konstatálva, hogy az igénybevételhez képest barátságos, 6,5 literes fogyasztást produkált a motor. Miután agyondicsértem, jöjjön még egy negatívum: kategóriájában a drágábbak közé tartozik. A 600-as Hornet százezerrel olcsóbb, míg a 650-es Suzuki Banditot százötvenezerrel kevesebbért mérik. Ennek ellenére 2005-ben Magyarországon 435-en választották az FZ6-ot, ami a motor népszerűségéről mindent elárul.

Műszaki adatok:
Motor: soros, négyhengeres, vízhűtéses, négyütemű, 16 szelepes
Hengerűrtartalom: 599 cm3
Kompresszióviszony: 12,1:1
Furat x löket: 65.5 x 44.5 mm
Keverékképzés: 36 mm-es üzemanyag-befecskendező
Váltó: hatfokozatú
Ülésmagasság: 800 mm
Méretek (HxSz): 2096 x 765 mm
Tengelytáv: 1440 mm
Villaszög/utánfutás: 25 fok/97 mm
Első futómű: 43 mm-es teleszkópvilla
Hátsó futómű: központi rugóstag állítható előfeszítéssel
Gumik: 120/70-ZR17 elöl, 180/55-ZR17 hátul
Fékek: elöl dupla, 298 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyergekkel, hátul szimpla, 245 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel
Üzemanyagtank térfogata: 19,4 liter
Száraz tömeg: 191,9 kg
Új ára: 1 894 075 Ft